Foto: DokTok

Kako sprečiti gojaznost kod dece?

Sprečavati decu da dobiju prekomernu težinu znači donositi odluke o načinu na koji vaša porodica jede i vežba, kao i kako provodite vreme zajedno. Omogućite deci da vode zdrav stil života svojim primerom.

Koje zdravstvene probleme može izazvati prekomerna uhranjenost i gojaznost?

Gojaznost dovodi decu u rizik od zdravstvenih problema koji mogu uticati na njihovo zdravlje sada i u budućnosti. Rizici uključuju ozbiljna stanja poput :

dijabetesa tipa 2,
visokog krvnog pritiska i
visokog holesterola koji su se nekada smatrali bolestima odraslih.

Deca sa prekomernom telesnom težinom takođe rizikuju da ispolje neku od sledećih bolesti i stanja:

1. Problem sa kostima i zglobovima,
2. Nedostatak daha koji otežava vežbanje, sport ili bilo kakvu fizičku aktivnost. Ovo takođe može pogoršati simptome astme.
3. Nemiran san ili problem sa disanjem noću, kao što je opstruktivna apneja za vreme spavanja,
3. Tendencija ranijeg sazrevanja. Deca sa prekomernom težinom mogu biti viša i ranije polno zrela od svojih vršnjaka, što povećava očekivanja da bi se trebala ponašati onako kako izgledaju, a nekoliko imaju godina. Devojke sa prekomernom težinom mogu imati neredovne menstrualne
cikluse i probleme sa plodnošću u odraslom dobu.
4. Bolest jetre i žučne kese.
5. Kardiovaskularni faktori rizika (uključujući visok krvni pritisak, visok holesterol i dijabetes) koji se razvijaju u detinjstvu mogu dovesti do srčanih bolesti, zatajenja srca i moždanog udara u odraslom dobu. Prevencija ili lečenje prekomerne težine i gojaznosti kod dece mogu pomoći da se zaštite od ovih problema u odraslom dobu.
6. Gojazna deca takođe mogu imati problema poput niskog samopoštovanja, a vršnjaci ih mogu zadirkivati, maltretirati ili odbijati.
7. Deca koja nisu zadovoljna svojim izgledom zbog prekomerne telesne težine mogu biti izložena riziku od: nezdravih dijeta i poremećaja ishrane, depresije, zloupotrebe supstanci.

Kako se definišu prekomerna uhranjenost i gojaznost?

Indeks telesne mase (BMI) koristi merenja visine i težine za procenu telesne masti osobe.

Kod dece se za procenu uhranjenosti uzimaju u obzir pol i uzrast deteta. Težina i visina deteta (za decu do 3 godine se uzima u obzir i obim glave) se uporede sa grafikonom, posebnim za dečake i devojčice, da bi se odredili tzv. percentili.Percentili pokazuju realtivnu poziciju detetove težine i visine u odnosu na decu istog pola i uzrasta. Idealno je da se vrednosti težine i visine nalaze na 50. percentilu.

Ako ste zabrinuti, odvedite dete kod pedijatra. Pedijatar će vas pitati o navikama u ishrani vašeg deteta, kao i fizičkim aktivnostima, daće predloge kako da se uvedu pozitivne promene.

Pedijatar takođe može da naloži analize krvi kako bi otkrio neke medicinske probleme povezane sa gojaznošću, kao i da uputi dete na pregled nutricioniste radi savetovanja o pravilnoj ishrani.

Zašto deca postaju prekomerno uhranjena ili gojazna?

Brojne faktori doprinose da imaju problem sa telesnom težinom. Prehrambene navike, nedostatak vežbanja, genetika ili kombinacija ovih faktora mogu biti uključeni. U nekim slučajevima gojaznost može biti posledica endokrinog problema, genetskog sindroma ili nekih lekova.

Dijeta i stil života

Mnogo toga što jedemo je brzo i nezdravo – od brze hrane punjene masnoćom i šećerom, do prerađenih i unapred pripremljenih obroka. Dnevni su rasporedi toliko zauzeti, da ostaje malo vremena za zdrave obroke i vežbanje. Pored toga, savremeni život je sedeći. Deca više vremena provode igrajući se sa elektronskim uređajima, nego sto aktivno provode vreme.

Deca koja gledaju televiziju više od 4 sata dnevno imaju veću težinu u poređenju sa decom koja gledaju 2 sata ili manje. Takođe, deca koja imaju TV u spavaćoj sobi imaju veću verovatnoću da će imati višak kilograma.

Vežbanje i fizička aktivnost

Mnoga deca nemaju dovoljno fizičke aktivnosti. Starija deca i tinejdžeri trebalo bi da svakodnevno imaju jedan sat ili više umerenog vežbanja, uključujući aerobne aktivnosti i aktivnosti na jačanju mišića i kostiju. Deca uzrasta od 2 do 5 godina trebalo bi da se aktivno igraju nekoliko puta dnevno.

Genetika

Genetika može igrati ulogu u težini dece. Naši geni pomažu u određivanju oblika tela i načinu na koji telo skladišti i sagoreva masti. Ali sami geni ne mogu objasniti trenutnu krizu gojaznosti. Budući da se geni i navike prenose s jedne generacije na drugu, više članova porodice može se boriti sa prekomernom težinom.

Ljudi u istoj porodici imaju sličan obrazac ishrane, nivo fizičke aktivnosti i stav prema prekomernoj težini. Šanse deteta za prekomernom težinom povećavaju se ako je jedan ili oba roditelja imaju problem sa telesnom težinom.

Uticaj fizičke aktivnosti u predškolskom uzrastu

Praktikovanjem sporta od malih nogu stvaraju se navike i gradi ljubav za svakodnevnim vežbanjem i bavljenjem sportom tokom celog života.

Pravilna i redovna fizička aktivnost utiče na:

Pravilan rast i razvoj i poboljšava prilagođavanje deteta društvu.
Zdravstveno stanje deteta. Manje vremena provodi pred televizorom i računarom tako da deluje kao prevencija od gojaznosti .
Razvoj motoričkih sposobnosti čime se stvara podloga za usvajanje kompleksnijih veština.
Psihičke sposobnosti jer deca zadovolje svoje potrebe za kretanjem tako da su manje sklona nervozi, potištenosti i napetosti.

Koju aktivnost odabrati?

Prilikom odabira aktivnosti svakako vodite računa o starosnom uzrastu vašeg mališana kao i o njegovim sposobnostima. Pre nego što se odlučite za neku od fizičkih aktivnosti važno je da objasnite detetu da u bilo kojem trenutku može promeniti sportsku aktivnost, neće osećati pritisak i prihvatiće to kao igru.

Najvažnije je da se mališani dobro zabavljaju i druže sa vršnjacima, ako taj faktor nedostaje upražnjavanje vežbi će biti kontraproduktivno i dete će odustati od sporta.

Kako zainteresovati dete za fizičku aktivnost?

Poznato je da deca posmatraju i oponašaju svoje roditelje, zato se ponašajte onako kako biste želeli da se ponašaju vaša deca. Slobodno vreme odvojite za zajedničku vožnju biciklom ili za šetnju parkom.

Naviknite dete da je u pokretu od malena: postaće njegov svakodnevni način života i zdrava navika sa kojom će odrastati.

Budite aktivni i energični, odvojite vremena da zajedno budete aktivni i u igri.

Dozvolite detetu da samo odabere svoje telesne aktivnosti: tako će se sa zainteresovanošću i žarom posvetiti igri.

Upoznajte dete sa različitim telesnim aktivnostima tako što ćete podstaći njegovu radoznalost.

Ukoliko želite da se konsultujete sa stručnjakom na ovu ili neku drugu temu, preuzmite DokTok aplikaciju sa #Google Play ili #App Store i zakažite svoju video konsultaciju već danas.

Autor: Stefan Nikolić Pedijatar

 

Izvor: DokTok

Takođe pročitajte

Nekoliko saveta kako se zaštititi od lopova

U današnje vreme kada su pljačke sve učestalije, zaštita od lopova postaje izuzetno važna. Svakodnevno …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.