utorak , 7 februara 2023
Foto: https://www.pexels.com/photo/slices-of-beetroot-vegetable-on-dirt-ground-5501886/

5 razloga da cvekla postane deo vaše svakodnevne ishrane

Cvekla je jedna od najboljih namirnica za naše zdravlje. Još u staroj Grčkoj i kod Rimljana se znalo o njenim čudesnim svojstvima, te se koristila u razne zdravstvene svrhe. Dok neki obožavaju ukus ove namirnice, drugima nije među omiljenima, ali svi bi trebalo da je konzumiraju.

U nastavku teksta pročitajte pet razloga da cvekla postane deo vaše ishrane, nakon kojih ćete sigurno poželeti da je svakodnevno vidite na svojoj trpezi!

Nutritivni sastav cvekle

Pre svega, šta je to zbog čega je cvekla toliko lekovita za naš organizam? Odogovr leži u njenom nutritivnom sastavu.
Gotovo da ne postoji mineral koji ona ne sadrži.

Obiluje mineralnim materijama, i to sa čak 627,3mg/100g koje čine:

  • gvožđe
  • kalcijum
  • kalijum
  • magnezijum
  • fosfor
  • natrijum
  • jod
  • bakar
  • mangan
  • fluor
  • brom
  • sumpor
  • litijum
  • stroncijum

Od vitamina, najviše sadrži vitamin A, vitamin C, vitamin B1 i B2, kao i vitamin B12, koji se veoma retko nalazi u biljnim namirnicama.

Njen koren je bogat ugljenim hidratima, posebno saharozom. Bogata je i nekim od najznačajnijih aminokiselina, folata, vlakana i antioksidanata.

Jača imuni sistem

Cvekla ima mnogo benefita po naše zdravlje, ali prvi i najvažniji je – jačanje imunog sistema. Kada se radi o njegovoj zaštiti, veoma je važna prevencija i svakodnevna upotreba zdravih namirnica. Zbog toga bi trebalo da uvrstite cveklu u svoju ishranu što pre.

Sok od cvekle je odličan napitak koji će vam obezbediti dovoljnu količinu energije i hranljivih sastojaka za odbranu organizma protiv upala i virusnih infekcija. Zato je posebno važno da je konzumirate u vreme sezonskih prehlada i gripova.

Pored toga što pospešuje imuni sistem, sok od cvekle pomaže u izbacivanju štetnih toksičnih materija iz organizma, pa je odlična za detoksikaciju čitavog metabolizma.

Reguliše krvnu sliku i nivo šečera u krvi

Cvekla se često prepisuje anemičnim osobama, jer zbog visokog sadržaja antocijanina štiti eritrocite i širi krvne sudove, što utiče na to da srce bolje pumpa krv. Sadrži i adenin, koji omogućava održavanje visoke koncentracije leukocita.

Zbog velikog procenta gvožđa, preporučuje se slabokrvnim osobama, a posebno u kombinaciji sa jabukom. Salata od rendane cvekle i jabuke je prepuna vitamina C i gvožđa, koji povećavaju broj crvenih krvnih zrnaca i time jačaju orgnizam.

Rastvorljiva vlakna koja se nalaze u cvekli pomažu u stabilizaciji nivoa šećera u krvi, zbog čega se sok od cvekle često prepisuje i dijabetičarima.

Snižava krvni pritisak

Prirodni nitrati koje cvekla sadrži u izobilju oksidiraju kada se pomešaju sa krvi da bi stvorili azotni oksid. On dalje širi krvne sudove i povećava nivo kiseonika u krvi. Zahvaljujući tome, ona doprinosi snižavanju krvnog pritiska.

Naučno je dokazano da sok od cvekle ima izuzetno blagotvorne efekte na osobe sa hipertenzijom. Nakon sat vremena od konzumiranja soka, krvni pritisak se snižava, a dejstvo traje i naredna 24 sata.

Samim tim što snižava krvni pritisak, cvekla može pomoći i u smanjenju rizika od srčanog udara, drugih srčanih problema i moždanog udara. Zbog toga bi trebalo redovno da unosite ovo moćno povrće, kako bi vaš kompletan kardiovaskularni sistem bio zaštićen.

Umiruje reumatoidni artritis

Ovo oboljenje zglobova pogađa više od trećine svetske populacije i predstavlja veliki problem u svakodnevnom funkcionisanju. Međutim, unos određenih namirnica može pomoći u smanjenju simptoma artritisa.

Visok alkalni sadržaj soka od cvekle usporava propadanje tkiva oko zglobova i time ublažava sve tegobe. Svima koji su oboleli od artritisa, preporučuje se povećan dnevni unos cvekle zbog svojih lekovitih svojstava.

Podmlađuje ceo organizam

Cvekla sadrži betanine i betaine koji joj daju prepoznatljivu ljubičasto-crvenu boju. Međutim, ovi sastojci smanjuju aktivnost supstanci koje doprinose preranom starenju, oksidaciji i, što je veoma važno – stvaranju ćelija karcinoma.

Ukoliko cveklu uvrstite u svakodnevnu ishranu, možete sprečiti starenje ćelija i pojavu malignih tumora. Pored ovoga, izgledaćete lepše i svežije, jer će redovna konzumacija ove neverovatne namirnice pomoći u vraćanju boje licu, nestajanju kesica ispod očiju i čišćenju lica od akni i bubuljica.

Kako da unosite cveklu u svoj organizam?

Pored toga što je možete jesti kao salatu uz bilo koje jelo, cveklu možete kombinovati sa drugim zdravim namirnicama ili praviti od nje sokove.

Primera radi, ako napravite sok u kombinaciji sa medom, koji je poznat kao prirodni antibiotik, svom organizmu ćete zasigurno obezbediti dovoljno energestkih i hranljivih svojstava koji ga štite.

Još jedan od popularnih načina za unos zdravih namirnica jeste pravljenje smutija. Prednost ovog načina unosa jeste što se koriste svi hranljivi delovi sastojaka koji su bogati vlaknima i brojnim vitaminima.

Svakako, budite maštoviti i isprobajte razne načine priprememe sa dodacima koje volite i imate u svom domu. Salata, sok ili smuti – svejedno je, sve dok unosite ovu neverovatno zdravu i lekovitu namirnicu u svoju ishranu.

Nadamo se da vam je ovaj tekst bio koristan i da sada nema dileme da ćete cveklu uvrstiti u svoje svakodnevne obroke!

Takođe pročitajte

30 nagrađenih škola iz Srbije prezentovalo ideje u okviru programa “Superškole”

Regionalna kancelarija za saradnju mladih (RYCO) – Lokalna kancelarija u Srbiji, u saradnji sa Deutsche …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.