utorak , 7 februara 2023
Foto: Photo by krakenimages on Unsplash

Interpersonalne veštine i njihov značaj u poslovnom okruženju

Dobro je poznato da u komunikaciji sa drugim ljudima koristimo verbalno i neverbalno izražavanje. Kada je u pitanju verbalna komunikacija, nije bitno samo da izgovaramo ono što želimo, već je izuzetno važan i način na koji to radimo.

Način verbalnog izražavanja ima poseban značaj u poslovnom okruženju. Upravo je loša komunikacija jedan od osnovnih razloga slabog napredovanja u poslovanju neke firme. Zato je potrebno da uložimo poseban trud kako bi naša komunikacija sa kolegama na poslu, nadređenima i podređenima bila dobra i efikasna.

Baš iz ovog razloga poslodavci cene interpersonalne veštine kao jednu od najvažnijih karakteristika koju zaposleni, a posebno menadžeri različitih nivoa, moraju da poseduju i da je kontinuirano razvijaju.

Današnji poslodavci pridaju veliki značaj sposobnostima pojedinaca da komuniciraju na jedan efikasna način i za radna mesta koja su im potrebna upravo traže ljude sa izraženim komunikacionim veštinama.

Ako i vi želite da poboljšate svoje interpersonalne veštine, potrebna vam je pre svega edukacija, a jedan od najboljih metoda edukacije jesu kursevi, na primer kurs transakcione analize, tim bildinga ili tim koučinga. Naravno, postoje i mnogi drugi kursevi ali ovi nesumnjivo daju dobre rezultate.

Šta su to interpersonalne veštine i zašto je važno da ih unapređujemo i razvijamo? U ovom tekstu pokušaćemo da vam damo odgovore.

Šta su interpersonalne veštine?

U najkraćem, interpersonalne veštine predstavljaju skup ponašanja i taktika koje jedna osoba koristi kako bi efikasno komunicirala sa drugom osobom ili grupom ljudi. One definišu mogućnost zaposlenog da uspešno komunicira sa drugim radnicima, menadžerima, članovima tima ili klijentima.

Da bi vaša kumunikacija u poslovnom okruženju bila uspešna, nije dovoljno samo da ste dobar govornik i da umete da jasno izražavate svoje misli i osećanja, već i da umete pažljivo da saslušate šta drugi imaju da kažu ili predlože. Da razvijete empatiju prema njihovim osećanjima i potrebama, da pokažete razumevanje i budete strpljivi. I još puno toga.

Dakle, interpersonalne veštine obuhvataju širok spektar znanja koja morate posedovati i stalno razvijati ako želite da napredujete u karijeri.

Zašto je važno razvijati interpersonalne veštine?

Postoji puno razloga zašto su interpersonalne veštine važne i zašto je dobro da ih vi i vaši zaposleni što više razvijajte. Mi ćemo vam navesti samo neke od njih, ali je jako bitno da se kontinuirano usavršavate u što većem broju veština, jer ćete na taj način postajati bolji menadžer ili član tima i naravno, lakše ćete napredovati u karijeri. 

Kada je o edukaciji reč, postoje kursevi poput transakcione analize ili TA 101 koji će obuhvatiti više interpersonalnih veština i pomoći vam da se šire usavršite. Ali isto tako, postoje i kursevi koji su specifični i razrađuju samo određenu oblast, odnosno pomažu vam da razvijete samo jednu veštinu. 

Predstavljamo vam 5 glavnih razloga zbog kojih je važno razvijati interpersonalne veštine.

Negovanje efikasne komunikacije 

Posedovanje interpersonalnih veština je ključno kako biste bili efikasni u komunikaciji, bez obzira kog je tipa vaša radna organizacija. Izgradnja dobrih odnosa kroz pravu komunikaciju olakšava razmenu znanja i informacija, kao i razvoj novih sposobnosti kod pojedinca. 

Interpersonalne veštine takođe smanjuju greške i nesporazume koji se mogu javiti u razgovoru sa drugim članovima tima ili zaposlenima. Isto tako, podstiče se uzajamno poštovanje i uvažavanje stavova i različitosti. Uspostavljanjem efikasne komunikacije, poslovi se mogu lakše i brže završiti ali se takođe i bolje upravlja procesima.

Bolje i uspešnije liderstvo 

Da biste bili uspešan lider, bilo da ste na nekom visokom ili nižem menadžerskom mestu, morate da uspostavite dobre međuljudske odnose, razvijete poverenje i efikasno komunicirate. Nedostatak dobrih interpersonalnih veština se može negativno odraziti na povezanost članova tima, a time i na samu njegovu efikasnost.

Upravo iz ovih razloga veliki broj menadžera želi da unapredi svoje interpersonalne veštine. Zato se i odlučuju za kurseve organizacione transakcione analize, TAO 101 i slušaju predavanja o tim bildingu i o važnosti i pravom načinu komunikacije sa svojim zaposlenima.  

Podsticanje empatije

Empatija je jedna od vitalnih osobina uspešnih lidera. Stvaranje jakih veza sa kolegama biće mnogo lakše ako znate šta bi moglo da privuče njihovu pažnju, kako na poslu tako i van njega. 

Zaposleni dolaze sa različitim životnim iskustvima i svako od njih ima svoja interesovanja i svoje izazove. Što ih budete bolje razumeli i razvili prema njima empatiju, veća je verovatnoća da će vam biti lojalni i da će se osećati motivisanije. To na kraju rezultira većom produktivnošću i boljim timskim radom.

Održavanje dobrih odnosa 

Neadekvatan nivo otvorenosti, odnosno distanciranje od članova tima može dovesti do njihovog razočarenja u vas, pa čak i izazvati nedostatak lojalnosti. Jake interpersonalne veštine stvaraju međusobno poštovanje i poverenje, što znači da će vaš odnos sa kolegama, zaposlenima ili menadžerima biti daleko bolji i prijatniji.

Šire mogućnosti

Stvari se u današnjem poslovnom svetu menjaju jako brzo, pa shodno tome, ako želite opstati na tržištu potrebno je da se menjate, usavršavate i prolagođavate novonastalim okolnostima. Što više budete razvijali svoje veštine, ne samo komunikacione, već generalno sve veštine, to ćete se lakše izboriti sa izazovima na poslu, ali i u privatnom životu. 

Vrste interpersonalnih veština

Postoji zaista velik dijapazon interpersonalnih veština čijim usavršavanjem možete pomoći sebi na putu ka uspešnoj karijeri. Neke od najvažnijih su: 

Veština komunikacije

U suštini, komunikacione veštine se odnose na razmenu informacija putem pisanih poruka, govora i neverbalnih signala (govora tela). Svi ovi tipovi komunikacije su od krucijalnog značaja ako želite da na pravi način razumete sa svojim zaposlenima, nadređenima ili kolegama u timu. 

Aktivno slušanje

Da biste bili aktivan slušalac na poslu, važno je da svoju punu pažnju posvetite osobi sa kojom razgovarate. Samo na taj način ćete na pitanja dati relevantne odgovore i za sebe zadržati ključne informacije. Ovo je jako bitna veština, posebno ako se bavite prodajom. Poslodavci u ovoj niši izuzetno cene osobe koje imaju razvijenu veštinu aktivnog slušanja.

Rešavanje konflikata

Problemi se mogu javiti iz više razloga, kao što su suprotstavljeni stilovi upravljanja projektima, loš izbor menadžera, sukob pojedinaca ili različitih ideja. Ako konflikt ostane nerešen, on može imati jako velik uticaj na članove tima, smanjuje se moral i na kraju dolazi do odliva ljudi. Upravo zbog različitosti ličnosti, često dolazi do konflikata i možda je baš u ovom slučaju dobro primeniti znanja stečena na kursu transakcione analize, koja generalno prožima teoriju ličnosti i modele komunikacije.  

Podsticanje saradnje 

Veoma mali broj poslova uključuje potpuno samostalan rad. Većina poslova zahteva timsku saradnju i neku vrstu komunikacije sa drugim ljudima da bi se postigli zajednički ciljevi. Pa kako biste uspešno stigli do cilja morate vešto komunicirati i što kvalitetnije sarađivati sa ostatkom tima. Ovo uključuje otvorenost za druge ideje, deljenje informacija, postavljanje zajedničkih ciljeva i planova realizacije.

Emocionalna inteligencija

Vaša osećanja mogu uticati na način na koji komunicirate sa drugim ljudima. Upravljajući sopstvenim emocijama i njihovim prepoznavanjem kod drugih ljudi, razvićete emocionalnu inteligenciju i na kraju stvoriti jače profesionalne odnose. Ako ste emocionalno pismeni možete držati svoje emocije pod kontrolom i lakše se usmeriti na ciljeve i njihovo postizanje.

Kako da poboljšate svoje interpersonalne veštine?

Pre svega, potrebno je da odaberete oblast koju želite da unapredite a za koju smatrate da vam je kritična, ili više njih ako vam je to potrebno. Danas postoje brojni kursevi koji vam u tome mogu pomoći. Transakciona analiza, TA 101 ili TAO 101, poslovna korespodencija, liderske veštine, donošenje odluka, poslovno pregovaranje i brojni drugi kursevi vam u tome mogu pomoći.

Međutim, ne morate se ograničavati samo na organizovane kurseve koji se plaćaju. Najbolja besplatna opcija je da učite od drugih. Posmatrajte i slušajte kako to rade lideri kompanija i profesionalci za koje smatrate da su uspešni u svom poslu. Pratite njihov stil komunikacije i govor tela. Obratite pažnju na ton njihovog glasa, brzinu i dinamiku govora i kako reaguju na druge ljude. Potrudite se da iz njihovog ponašanja izvučete ono što mislite da je najbolje i što bi vam najviše koristilo. 

Na kraju, uspostavite emocionalnu samokontrolu. Ne reagujte odmah na prvu loptu. Ako odreagujete u afektu to može imati posledice koje ponekad nećete moći da ispravite. Dajte sebi malo vremena, razmislite, smirite se i probajte da komunicirate samouvereno i efikasno. 

Danas je sasvim jasno da su interpersonalne veštine svakog zaposlenog podjednako važne kao i one tehničke, i da ih treba što više i konstantno razvijati. One vam mogu pomoći da uspete u poslu kojim se bavite, da razvijete pozitivan odnos sa kolegama, kao i da efikasno upravljate timskim projektima. Pa ukoliko želite da napredujete u karijeri posvetite jedan deo vremena razvijanju sopstvenih veština. Sigurni smo da će vam se višestruko isplatiti. 

Takođe pročitajte

30 nagrađenih škola iz Srbije prezentovalo ideje u okviru programa “Superškole”

Regionalna kancelarija za saradnju mladih (RYCO) – Lokalna kancelarija u Srbiji, u saradnji sa Deutsche …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.