Foto: Pixabay https://www.pexels.com/photo/close-up-photography-of-smartphone-icons-267350/

Petina korisnika servisa za onlajn dejting u Srbiji su žrtve digitalnog uhođenja

Novo istraživanje koje je sprovela kompanija Kaspersky na uzorku od 21.000 ispitanika širom sveta, uključujući i 1.000 ispitanika iz Srbije, otkrilo je nove uvide o razmerama zloupotreba i uhođenja u digitalnom svetu.

  • Četvrtina (24%) ispitanika u Srbiji veruje da je istraživanje podataka o osobi sa kojom počinje da izlazi (poput pretrage preko Google pretraživača ili njenih naloga na društvenim mrežama) prihvatljivo. Znatno više (34%) je priznalo da to radi uvek kada počne da se zabavlja sa nekim. Jedan do deset (9%) ispitanika i fizički prati partnere i proverava njihove aktivnosti
  • Malo više od petine ispitanika u Srbiji (21%) iskusilo je neki oblik uhođenja na internetu od osobe sa kojom je počelo da se zabavlja. Ovo je neznatno manji procenat od globalnog proseka (23%)
  • Više od 90% ispitanika u Srbiji je spremno da podeli neke od svojih lozinki koje bi mogle da omoguće pristup informaciji o njihovoj lokaciji

Prema studiji – koja je obuhvatila po 1000 ispitanika u 21 zemlji širom sveta, među kojima i 1000 u Srbiji – korisnici onlajn servisa za upoznavanje ili dejting zainteresovani su da preduzmu korake da se zaštite dok traže ljubav. Uprkos tome što je više od petine ispitanika (21%) u Srbiji izjavilo da je iskusilo neki oblik uhođenja na internetu od osobe sa kojom su tek počeli da se zabavljaju, i ovaj Dan zaljubljenih dočekuju nespremni da osiguraju privatnost informacije o svojoj lokaciji, privatnost ličnih podataka i uz lošu naviku da slobodno dele nepotrebne informacije o sebi.

Vrste zloupotreba tokom dejtinga su različite – više od trećine (38%) ispitanika u Srbiji je priznalo da su trpeli neki oblik nasilja ili zlostavljanja od strane sadašnjeg ili prethodnog partnera; 8% ispitanika je dobilo neželjene imejlove ili poruke a, možda važnije, 7% ispitanih je snimljeno ili fotografisano bez njihovog pristanka. Još 9% je priznalo da je neko pratio njihovu lokaciju, 4% da su njihovi nalozi na društvenim mrežama ili imejl hakovani. Zanimljivo je da je u Srbiji samo 1% ispitanika saznalo da ima neovlašteno instaliran stolkerver (stalkerware) program na svom telefonu, dok je globalno ovaj procenat značajno veći – čak 7% ispitanika.

Ispitanice su češće doživljavale neki oblik nasilja ili zlostavljanja nego ispitanici (42% naspram 36%). Zabrinjavajuće je da je, u globalu, više onih koji trenutno koriste ove servise i nema stalnog partnera iskusilo nasilje ili zlostavljanje u poređenju sa onima koji su u dugoj vezi (48% naspram 37%). Ipak, 34% ispitanika je reklo da ih brine mogućnost da budu uhođeni na mreži, pri čemu je ovaj procenat nešto veći kod žena nego muškaraca  (36% žena je bilo zabrinuto u poređenju sa 31% muškaraca).

Globalno, neki oblik uhođenja na mreži najčešće su potvrdili korisnici iz Južne i Centralne Amerike i Azije – 42% ispitanika u Indiji je prijavilo neki oblik uhođenja na mreži, kao i 38% u Meksiku i 36% u Argentini.

“Internet stvari i povezani svet su zanimljivi koncepti i nude bezbroj mogućnosti. Ipak, sa tim mogućnostima povezanog sveta dolaze i pretnje, a jedna od njih je olakšan pristup podacima koji nas čine osetljivim“, prokomentarisao je Dejvid Em, glavni istraživač bezbednosti u kompaniji Kaspersky. „Iako krivica za ova užasna ponašanja nikada nije na žrtvama uhođenja, na njima je i dalje obaveza da preduzmu korake kako bi sveli rizike na minimum. Mislim da je sjajno što ljudi preduzimaju korake da verifikuju identitet na mreži, ali bih želeo da ohrabrim ljude i da dvaput promisle o informacijama, lozinkama ili podacima koje dele, kao i da razmisle kako bi te informacije mogle da se iskoriste ukoliko su u rukama onih koji nemaju dobre namere, i da postupaju u skladu sa tim.”

Kaspersky je pripremio savete koji mogu pomoći da se očuva bezbednost i tokom onlajn dejtinga, a za više detalja pogledajte – priručnik o bezbednom dejtingu i savete u vezi sa stolkerver aplikacijama: https://stopstalkerware.org/resources/

  • Čuvajte svoje šifre, lozinke, pinove i potrudite se da budu kompleksne i jedinstvene
  • Ukoliko nešto izgleda previše dobro, možda i jeste, ali ako imate sumnji – proverite!
  • Proverite s vremena na vreme postavke vaših uređaja i aplikacija koje vam omogućavaju digitalnu privatnost
  • Razmislite pre nego što podelite neki sadržaj – internet ima dugu memoriju i deljenje prevelike količine informacija vas u nekom trenutku može napraviti ranjivim
  • Napravite “plan bezbednog izlaska” kada odlučite da sa digitalnog pređete na dejting u realnom svetu
  • Razmislite o korišćenju programa za sveobuhvatnu zaštitu sjaberbezbednosti i VPN rešenja kako bi se zaštitili

Kaspersky sarađuje sa stručnjacima i organizacijama u oblasti nasilja u porodici, od onih koji pružaju podršku žrtvama i programima usmerenim na počinioce, do istraživačkih i vladinih agencija, kako bi podelio znanje i pružio podršku kako profesionalcima tako i žrtvama. Kaspersky je jedan od suosnivača Koalicije protiv stolkervera, međunarodne organizacije posvećene suzbijanju stolkervera i borbi protiv nasilja u porodici. Od 2021. godine, Kaspersky je partner u konzorcijumu koji radi na EU projektu DeStalk a koji je sufinansiran od strane Programa “Građani, jednakost prava i vrednosti” Evropske unije. Kaspersky je takođe pokrenuo i održava TinyCheck, besplatnu, bezbednu i jednostavnu alatku za proveru da li je na uređajima instaliran stolkerver program ili aplikacije za praćenje.

Detalji o istraživanju

Arlington Research, je u ime kompanije Kaspersky, sproveo 21,000 onlajn intervju: po 1.000 u svakoj od sledećih zemalja:  Ujedinjeno Kraljevstvo, Nemačka, Španija, Srbija, Portugalija, Holandija, Italija, Francuska, Grčka, SAD, Brazil, Argentina, Čile, Peru, Kolumbija, Meksiko, Kina, Singapur, Rusija, Indija i Malezija.

Ispitanici su stariji od 16 godina. Svi su bili ili u dugoj vezi (62%), ili su viđali nekoga (16%) ili trenutno nisu u vezi, ali imaju to iskustvo u prošlosti (21%).

Intervjui su održani od 3. do 17. januara 2024. godine.

 

O kompaniji Kaspersky

Kaspersky je globalna kompanija za sajber bezbednost i digitalnu privatnost osnovana 1997. godine. Obaveštajni podaci o potencijalnim pretnjama i bezbednosna ekspertiza kompanije Kaspersky se konstantno transformišu u inovativna rešenja i usluge za zaštitu Vlada, preduzeća kao i potrošača širom sveta. Sveobuhvatni bezbednosni portfolio kompanije uključuje vodeću zaštitu krajnjih korisnika, specijalizovane bezbednosne proizvode i usluge, kao i Cyber Immune rešenja za borbu protiv sofisticiranih digitalnih pretnji koje se neprestano razvijaju. Preko 400 miliona korisnika zaštićeno je Kaspersky tehnologijama, dok kompanija pruža pomoć preko 220.000 korporativnih klijenata da zaštite ono što im je najvažnije. Više informacija dostupno je na sajtu.

 

Takođe pročitajte

Posle Meklaflina na niškoj Tvrđavi JANY McPHERSON nastupa na Nišvilu!

Zvezda u usponu latino džez muzike, kubanska pijanistkinja, pevačica i kompozitor Dženi Mekferson nastupiće sa …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.