utorak , 7 februara 2023
Foto: https://pixabay.com/photos/spirulina-seaweed-vegetable-proteins-1829076/

Spirulina: zelena supernamirnica

Spirulina je jedna od najnutritivnijih namirnica na čitavoj planeti. Jako male količine ove čudesne namirnice su učinkovitije za organizam nego pet porcija svežeg voća i povrća.

Ova moćna alga plavo-zelene boje je jedan od najstarijih oblika života. Smatra se da je stara više od 3 milijarde godina, a danas se koristi sirova ili kao dijetetski suplement i u ishrani životinja i riba.

U nastavku teksta pročitajte sve o spirulini – koji su njeni benefiti, kako se koristi i da li ima neželjene efekte.

Za šta je dobra spirulina?

Ova supernamirnica ima širok spektar zdravstvenih benefita i danas je njena upotreba veoma rasprostranjena. Može se naći u zdravim hranama u vidu tableta ili praha, a cena organske spiruline se kreće od 300 pa do 2000 dinara, zavisno od oblika i količine.

Bogata je vitaminima, mineralima i proteinima u čiji sastav ulaze esencijalne aminokiseline koje su neophodne našem organizmu i unose se isključivo preko hrane.

Koristi se u dijetetici, kozmetici i kao dodatak svakodnevnoj ishrani. Preporučuje se osobama koje su izložene stresu, psihičkom i fizičkom naporu i onima koji osećaju nedostatak energije.

Spirulina takođe čisti organizam i bori se protiv infekcija, jer je u njoj veoma prisutan hlorofil prepun magnezijuma.

On pomaže u stvaranju i dopuni crvenih krvnih zrnaca, pa se koristi i za brže zarastanje rana i poboljšanje cirkulacije.

Spirulina je značajna u:

podizanju imuniteta – povećava proizvodnju antitela i drugih ćelija koje se bore protiv infekcija i hroničnih bolesti
poboljšanju krvne slike – snižava nivo lošeg holesterola i triglicerida

  • detoksikaciji organizma od toksina i teških metala – vezuje se za teške metale i potom ih izbacuje iz organizma, a korišćena je čak u lečenjima nakon nuklearne katastrofe u Černobilju
  • snižavanju povišenog krvnog pritiska – doze od 4-5 g dnevno u prahu povećavaju produkciju azotnog oksida koji opušta i proširuje krvne sudove
  • boljem radu digestivnog trakta – pruža aminokiseline koje telo koristi kao probavne enzime
  • povećanju nivoa gvožđa – sadrži više biorazgradivog gvozđa od bilo koje druge hrane na planeti
  • ublažavanju alergija i upala – pomaže u zaustavljaju oslobađanja histamina
  • smanjenju apetita – pravi osećaj sitosti i tako olakšava mršavljenje
  • regulisanju neprijatnog zadaha – hlorofil iz spiruline je idealan u borbi protiv neprijatnog zadaha, osim kada je on izazvan bolešću desni ili upalom sinusa
  • povećanju izdržljivosti – daje energiju neophodnu za aktivan život
  • zdravlju kože i kose – gama-linolenska kiselina ima umirujuće dejstvo na kožu, a minerali i vitamini pozitivno utiču na kožu, kosu i nokte

Sastav spiruline

Spirulina je zbog svog sastava jedan od najpopularnijih suplemenata na svetu, a bezbedna je za sve uzraste. Mogu je koristiti i vegani, vegeterijanci, sportisti i oni koji su na dijeti.

       Vitamini

  • vitamin A (beta karoten) – veoma snažan antioksidans kog sadrži čak 39 puta više nego šargarepa
  • alfa i gama karotenoidi
  • vitamin C
  • vitamin B – B-12, B-1, B-2, B-3, B-5, B-6, B-7, B-9
  • Proteini i aminokiseline

    • biljni proteini koji sadrže sve esencijalne i neesencijalne aminokiseline

    Minerali

    • kalcijum
    • cink
    • fosfor
    • magnezijum
    • selen
    • gvožđe

    Esencijalne masne kiseline

    • omega 3 i omega 6 masne kiseline
    • gama-linolenska kiselina – GLA

    Pigmenti

    • hlorofil
    • fikocijanin

    Kako se koristi spirulina?

    Na samom poćetku korišćenja spiruline, preporuka je da se krene sa manjim dozama. Tako da je tada idealno konzumirati dozu od 1 g.  Preporučeni dnevni unos je 1-2 kafene kašičice, što znači da ćete u toku jednog dana u početku uneti od 1 do 2 g spiruline.

    Možete je razmutiti u vodi, čaju, soku, čak i napraviti svoj omiljeni smoothie sa dodatkom spiruline. Takođe, odličan je dodatak i raznim poslasticama i šejkovima.

Još jedna ukusna ideja je da blago zagrejete pirinčano biljno mleko, dodate mu punu kašičicu spiruline, a potom po želji zasladite stevijom, medom ili kokosovim sirupom.

Ukoliko je dodajete jelima kao začin pri kuvanju, obavezno to uradite na samom kraju termičke obrade. Najbolje bi bilo da se upotrebljava na temperaturi manjoj od 42 C, kako bi se sačuvali svi njeni hranljivi sastojci. 

U slučaju da koristite spirulinu u formi tableta, standardna doza je 4-6 tableta od 500 mg dnevno.

Moguća neželjena dejstva spiruline

Zbog potencijalnih neželjenih efekata i interakcije sa lekovima, dijetetske suplemente treba uzimati u konsultaciji sa zdravstvenim radnikom

Spirulina je bezbedan suplement, čak i kada se uzima u većim dozama. Međutim, ona može biti kontaminirana drugim toksičnim supstancama ukoliko se radi o nekvalitetnom proizvodu. Zbog toga je izuzetno važno da birate renomirane i pouzdane brendove.

U naučnoj literaturi nema zvaničnih izveštaja koji ukazuju na to da spirulina deluje u interakciji sa bilo kojim konvencionalnim lekovima. Ipak, moguće je delovanje sa lekovima koji služe suzbijanju imunološkog sistema.

Tako bi osobe sa autoimunim oboljenjima kao što su multipla skleroza, reumatoidni artritis ili lupus trebalo da izbegavaju spirulinu. U teoriji, ona ipak stimuliše imuni sistem i time bi pogoršala stanje.

Dakle, spirulina gotovo i da nema loših strana, a benefiti su brojni. Nadamo se da vam je ovaj tekst bio koristan i da ste pronašli sve neophodne informacije o čudesnoj spirulini.

 

Takođe pročitajte

Kako zategnuti celo telo treningom kod kuće?

Mnogi kao razloge zbog kojih ne vežbaju navode to da nisu ljubitelji grupnih treninga, nemaju …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.