Značaj fizičke aktivnosti za fizičko i mentalno zdravlje

Fizička aktivnost je veoma značajan faktor u očuvanju zdravlja, ne samo fizičkog već i mentalnog zdravlja. Dokazano je da fizička aktivnost ima brojne benefite na ljudsko zdravlje.

Neki od benefita redovne fizičke aktivnosti jesu pre svega prevencija i upravljanje oboljenjima kao što su kardiovaskularne bolesti, tumori i dijabetes melitus. Osim toga, ona smanjuje simptome depresije i anksioznosti, poboljšava razmišljanje, učenje i veštine rasuđivanja.

Po navodima Svetske zdravstvene organizacije, 1 od 4 odrasle osobe ne ispunjava globalne preporučene nivoe fizičke aktivnosti. Ljudi koji su nedovoljno aktivni imaju 20% do 30% povećan rizik od smrti u poređenju sa ljudima koji su dovoljno aktivni. Više od 80% svetske populacije adolescenata je nedovoljno fizički aktivno.

SZO definiše fizičku aktivnost kao bilo koji telesni pokret koji stvaraju skeletni mišići koji zahteva utrošak energije. Fizička aktivnost se odnosi na svako kretanje, uključujući i ono tokom slobodnog vremena. Naučne studije su pokazale da aktivnost umerenog i snažnog intenziteta poboljšava zdravlje. Takodje, dokazano je da je jedna od aktivnosti sa najviše benefita po ljudsko zdravlje upravo šetnja. Zbog toga svojim pacijentima uvek savetujem šetnju na svežem vazduhu od minimum pola sata dnevno koja će pokrenuti bazalni metabolizam i samim tim doprineti očuvanju našeg zdravlja. Intenzitet fizičke aktivnosti se može postepeno povećavati.

Po mom mišljenju bilo koji vid fizičke aktivnosti bolji je od potpunog odsustva aktivnosti. Najznačajniji benefiti fizičke aktivnosti po ljudsko zdravlje jesu:

  • poboljšanje mišićne i kardiorespiratorne kondicije,
  • poboljšanje zdravlja kostiju,
  • smanjenje rizika od hipertenzije, koronarne bolesti srca, moždanog udara, dijabetesa, raznih vrsta raka (uključujući rak dojke i debelog creva),
  • smanjenje rizika od depresije;
  • i poslednje ali ne i najmanje bitno je da pomaže u održavanju zdrave telesne težine.

Pored fizičke aktivnosti, važno je napomenuti da je za očuvanje zdravlja značajna i pravilna ishrana kao i dovoljni unos tečnosti u toku dana. Preporučeni dnevni unos vode iznosi 40ml po kilogramu telesne težine. Osim potreba za bazalni metabolizam, u procesima disanja dnevno se potroši 1,5l vode. Na osnovu ove formule čitaoci mogu sami izračunati koji je njihov individualni preporučeni unos vode u toku jednog dana.

Ukoliko vam je potrebna konsultacija na ovu ili neku drugu temu putem DokTok platforme, odaberite lekara ili stručnjaka mentalne podrške i zakažite svoju konsultaciju putem linka.

Autor:Nikola Stojković Lekar opšte prakse

Takođe pročitajte

Februarsko kupanje u Dag banjici – Na izvoru lekovite vode i prirodne harmonije

U dubinama planinskih klisura, tačnije u kanjonu Gradašničanske reke, nalazi se izvor poznat kao Dag …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.