četvrtak , 6 maja 2021

Zašto nas zaštitne maske čine anksioznim i šta možemo da učinimo kako bismo to prevazišli?

Nova situacija koju je prouzrokovala pandemija pogodila je svakog pojedinca. Ma koliko se odupirao, mali čovek je bio primoran da se prilagodi novoj normalnosti u kojoj se našao čitav svet.

Neki ljudi su ostali bez posla, a mnogi koji su imali sreće da ga zadrže sada ga obavljaju od kuće. Bezbrižni odlasci na kulturne i društvene događaje zamenjeni su online okupljanjima. Internet nam je postao važniji neko ikad pre. Pored svih ovih promena koje su ušle u naš život, nošenje zaštitne maske novi je deo naše svakodnevnice. Osećaj neizvesnosti, nedostatka kontrole i pitanje “koliko će sve ovo trajati”, koje neprestano lebdi iznad naših glava, u nama budi anksioznost i strah.

Na početku pandemije bilo je vrlo nejasno da li su maske efikasne i da li ih treba nositi. Iz različitih izvora smo dobili različite informacije, što je posledično doprinelo sumnji i nepoverenju. Međutim maske nam ne pružaju samo fizičku zaštitu od virusa, već postoji i važan psihološki aspekt.

Ljudska potreba za autonomijom i slobodnim izborom je osnovna psihološka potreba. Kada osetimo da nam je oduzet osećaj autonomije i slobodnog izbora, javlja se psihološka reaktivnost, što može dovesti do niza negativnih odgovora. Konkretno, reaktivnost se često dešava kada ljudi osete da nemaju izbora nad odlukom koja ih se tiče, što zauzvrat dovodi do napora da se ta sloboda povrati nepoštovanjem zakona – prkosom i besom.

Sa druge strane, maske mogu pružiti osećaj sigurnosti i kontrole u ovoj situaciji u kojoj je kontrola upravo ono što mi nemamo. Maske vam mogu dati osećaj da ste jači od nevidljivog neprijatelja i da vam on ne može ništa. Budući da je ljudima potreban osećaj kontrole, oni pronalaze način da je uspostave, pa makar i simbolično. Međutim, prizor velikog broja ljudi čije je lice prekriveno maskom, u nama budi osećaj teskobe i nervoze.

Šta možemo učiniti da prebrodimo anksioznost?

Čitanje tuđih osećanja

Osećamo teskobu jer ne možemo da vidimo nečiji osmeh, ne možemo tako lako da prepoznamo kako se neko oseća, koja emocija se krije iza maske. Prvo što možemo da uradimo je da uočimo ovo neprijatno osećanje, a zatim ga prihvatimo. Maske za lice mogu da komplikuju socijalnu interakciju jer ometaju prepoznavanje emocija sa lica. Ne zaboravimo da ljudi poseduju različita sredstva za tumačenje tuđeg duševnog stanja. Na našu veliku sreću, izrazi lica nisu jedini izvor infromacija koje možemo koristiti kada je reč o prepoznavanju emocija naših kolega. Naime, govor tela, boja glasa i naravno socijalni kontekst nam mogu pružiti dodatne informacije.

Selekcija i razumevanje informacija

Osećaj gubitka kontrole i neizvesnosti je sasvim normalan odgovor na nenormalnu situaciju u kojoj se nalazi čitav svet. Kao i ti čitaoče. Distanca, često pranje ruku, nošenje respiratornih maski postali su deo naše svakodnevnice. Ne možemo da utičemo na to šta će se sutra dogoditi, kada će se sve vratiti u novu normalu. Ali od nas zavisi kojim mislima i kojim emocijama se posvećujemo. Koliko vremena provodimo čitajući vesti iz različitih pouzdanih i nepouzdanih izvora. Ako dozvolimo da nas prevladaju ove beskrajne plime informacija- teskoba će samo rasti. Ukoliko sednemo i razmislimo šta imamo od svih tih tragičnih i beskorisnih detalja, shvatićemo da samo hranimo svoj strah. Što nam zapravo ne pomaže, zar ne?

Zdrav način života

Verovatno ste bezbroj puta čuli da su fizička aktivnost, uravnotežena ishrana i kontakt sa prirodom važni, ali da li ste zaista uspeli da primenite ovu ideju zdravog života u svojoj svakodnevnoj rutini? Svaka promena zahteva istrajnost i disciplinu, zato se za početak pokrenite. Pokret je život. Pokret vraća vaše hormone u ravnotežu. U pokretu možete upoznati nasmejane oči. Možete posmatrati rascvetanje omiljenog drveta ili cveta u bašti. Budite kreativni i otvoreni za nove promene.

Porodica i prijatelji kao podrška

Održavajte kontakte sa dragim ljudima, oni vam mogu biti podrška i pokazatelj da niste sami. Podelite sa dragim ljudima misli i osećanja koja se ponavljaju i ne daju vam mira. Kroz razgovor možemo sebe jasnije i bolje čuti, što nam može pomoći u pronalaženju odgovora za kojim tragamo. Važna stvar u bliskim odnosima je sloboda i način da tražimo ono što nam treba.

Psihološke strategije

Kada se osećate anksiozno, psihološke strategije za suočavanje sa stresom mogu vam biti od pomoći. Počnite da vežbate tehniku 54321. Ona je vrlo jednostavna i praktična, i najvažnije od svega, vraća vas u sadašnji trenutak. Naime, zapazite 5 stvari koje se nalaze oko vas. Prepoznajte 4 zvuka koja čujete. Osetite 3 različite teksture. Osetite 2 mirisa i okusite 1 ukus.

Na kraju, budite zahvalni na svemu dobrom što imate i što ste postigli u životu.

P.S. Smeh je dozvoljen, kada se smejemo, tada biramo život, tada biramo ljubav, a ne strah.

Ukoliko želite mišljenje ili konsultaciju stručnjaka, lekari različitih specijalnosti svakodnevno su vam dostupni na Doktok platformi za besplatne zdravstvene konsultacije. Posetite www.doktok.rs i zakažite svoju konsultaciju kod psihologa Nastasije Gagić ili njenih kolega i rešite nedoumice koje imate bez odlaska u zdravstenu ustanovu.

Piše: Nastasija Gagić, master psiholog i sistemski porodični psihoterapeut u edukaciji

Takođe pročitajte

Umerena ishrana je jednostavnija nego što mislite

Ako se uhvatite za glavu kada čujete izraz „umerena ishrana”, to je zato što ne …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.