„Gledajte šta drugi rade i uradite suprotno. Ako svi budu kopirali jedni druge, nećemo stići nigde. Eksperimentišite, poigrajte se pravilima, nemojte ih slepo slediti i ne uljuljkujte se u trenutnom uspehu. Raspravljajte sa kreativnim ljudima o idejama, ne budite okruženi samo istomišljenicima i budite uvek spremni da se podignete posle gubitka kao feniks iz pepela“, jedna je od glavnih poruka konferencije ReThink the Status Quo, koju je poslao Magnus Linkvidst, svetski poznat futurolog i govornik.
On je, zajedno sa Tommasom Di Giovannijem, potpredsednikom za komunikacije kompanije Philip Morris International, Milanom Popovićem, naučnim komunikatorom i prof. dr Jasnom Bajraktarević, psihološkinjom, preispitivao Status Quo na konferenciji posvećenoj smanjenju štetnosti koju je organizovala kompanija Phillp Morris u Belexpo centru.
Magnus Lindkvist Foto: Ivan Zupanc
Predstavnici poslovne i stručne javnosti zemlje i regiona, kao i veliki broj predstavnika medija sa prostora bivše Jugoslavije okupio se kako bi čuo poruke četiri govornika i velika svetska stručnjaka na temu smanjenja rizika i kreiranja uslova za donošenje odluka koje menjaju svet na bolje.
„Inovacije uvek prati skepticizam. Nils Bohlin je radeći za Volvo osmislio sigurnosni pojas koji je zbog nepoverenja u ovaj izum tek deceniju kasnije ušao u upotrebu. Frižider koji se danas uzima zdravo za gotovo, takođe je dočekan sa skepsom, iako se ispostavilo da je u ogromnoj meri rešio problem kancera želuca koji je izazivala pokvarena hrana. Tako i danas veliki broj ljudi ne veruje u bezdimne alternative cigaretama, jer pogrešno misli da je isto tako nikotin primarni uzročnik bolesti koje se povezuju sa pušenjem. To nije tačno, sagorevanje je problem. Kada zapalite cigaretu, tada se oslobađaju brojne štetne materije od kojih je većina onih koje prouzrokuju bolesti koje se povezuju sa pušenjem“. Zahvaljujući napretku nauke i tehnologije postalo je moguće zagrevanjem duvana doći do nikotina bez sagorevanja, jer bezdimni uređaji emituju u proseku 90-95% manje štetnih i potencijalno materija u poređenju sa cigaretama. To je princip smanjenja štetnosti“, rekao je Tommaso Di Giovanni, potpredsednik za komunikacije kompanije Philip Morris International.
„Da li ste spremni da prihvatite rizik?“ – pitao je iznenađeni auditorujum Milan Popović, naučni komunikator, pošto je odmah po izlasku na binu zaronio ruku sa uključenom sijalicom u posudu punu vode.
Foto: Ivan Zupanc
„Da li sam ja sada rizikovao? Nisam, jer je ta voda destilovana. Raspolagao sam činjenicama i znao da ovakva, potpuno čista voda nije provodnik, nego izolator. Svaki put kada procenjujem rizik, ja raspolažem činjenicama. Zbog toga znam šta je štetno, a šta ne, koliko god slično izgledalo nekome ko se tom tematikom ne bavi.“
Kao zagovornik smanjenja štetnosti, ovaj naučnik je za kompaniju Phillip Morris radio uporednu analizu dima cigarete sa aerosolom koji proizvodi njihov uređaj za zagrevanje duvana i nakon te naučne analize, tvrdi da je shvatio dve stvari.
„Prvo, kao nepušač sada sam još sigurniji da nikada neću zapaliti cigaretu. Drugo, malo sam opušteniji, jer moja lepša polovina koristi ovaj proizvod koji zagreva duvan, a za koji sam sad siguran da je manje štetna alternativa pušenju“, objasnio je naučnik.
Jasna Bajraktarević Foto: Ivan Zupanc
Prof. dr Jasna Bajraktarević govorila je o savremenom načinu života, kao i njegovom uticaju na postupke kojima se svakodnevno vodimo.
„Promene se ne dešavaju preko noći, nisu realne odluke koje glase – od sutra učim, od sutra mršavim… Promene na bolje ćemo napraviti polako i postepeno u trenutku kada spoznamo koje mehanizme nosimo u sebi, a koji nas koče u tome“, istakla je psihološkinja i redovna učesnica TED konferencija.
Magnus Linkvidst je podvukao za kraj:
„Ne postoje samo optimizam i pesimizam, postoji i srednji put. Ja sam ga nazvao „posibilizam“, to su zapravo nove mogućnosti, to je razumevanje sveta na nov način, sa novim merenjima i novim pogledima. Volim da pratim „posibilističke“ inicijative, među njih sam svrstao i jednu iz Srbije, koja se zove BIO4. Na osnovu toga i kratkog boravka u Srbiji, zaključujem da je ovo zemlja „posibilizma“.
Philip Morris je prva kompanija iz duvanske industrije koja je pre više od deset godina, postavila novi cilj i misiju – Budućnost bez duvanskog dima. U tu svrhu, angažovano je više od 900 naučnika i stručnjaka i uloženo više od 9 milijardi dolara u naučna istraživanja, razvoj i komercijalizaciju bezdimnih alternativa zasnovanih na tehnologiji zagrevanja duvana, koji su dokazano bolja opcija od nastavka pušenja cigareta.
Upravo rukovođena principom smanjenja štetnosti, Philip Morris je kompanija koja je izmestila tradicionalni biznis sa cigaretama na poslovanje sa potencijalno manje štetnim alternativama, kako bi odgovornim odnosom pokrenula pozitivne promene i dala svoj doprinos kreiranju bolje budućnosti.
Koristimo tehnologije poput kolačića za skladištenje i/ili pristup informacijama o uređaju. Ovo radimo da bismo poboljšali iskustvo pregledanja i prikazali (ne) personalizovane oglase. Saglasnost sa ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj veb lokaciji. Nepristanak ili povlačenje saglasnosti može negativno uticati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalno
Uvijek aktivan
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korišćenja određene usluge koju izričito zahteva pretplatnik ili korisnik, ili za jedinu svrhu obavljanja prenosa komunikacije preko elektronske komunikacione mreže.
Preference
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni za legitimnu svrhu čuvanja preferencija koje ne zahtevaju pretplatnik ili korisnik.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u anonimne statističke svrhe. Bez sudskog poziva, dobrovoljne saglasnosti od strane vašeg Internet provajdera ili dodatne evidencije treće strane, informacije sačuvane ili preuzete samo za ovu svrhu se obično ne mogu koristiti za vašu identifikaciju.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na veb lokaciji ili na nekoliko veb lokacija u slične marketinške svrhe.