utorak , 19 oktobra 2021
DokTok - Dostupni onlajn

ŠTA SMETE DA JEDETE, A ŠTA TREBA DA IZBEGAVATE AKO STE DIJABETIČAR?

Jedan od osnovnih principa u lečenju obolelih od dijabetesa je primena adekvatne ishrane. Kod planiranja dijete važno je očuvati odnos između ugljenih hidrata, masti i proteina. Od ukupnog energetskog unosa ugljeni hidrati treba da čine 45-55%, masti manje od 35%, a proteini 20%.

Namirnice koje su dozvoljene i koje se preporučuju kao zamena za hleb su: hleb od celog zrna, ražani ili integralni, ovsene, ječmene ili ražane pahuljice, testenina od durum testa, integralni pirinač, kačamak, krompir, sočivo i pasulj. Što se tiče povrća, preporučuje se 400-500g dnevno, sveže kao salata, bareno ili na pari, dok je voće dozvoljeno sve osim grožđa, smokve, šljive, banane i to takođe u količni od 500g dnevno podeljne u više obroka kao užina.

Mlečni proizvodi koji su dozvoljeni su obrano slatko mleko, kiselo mleko, jogurt sa 1-1,6% mlečne masti, nemasni sirevi. Od mesa se preporučuju pileće, ćureće, teleće, juneće, konjsko ili divljač, a od ribe: pastrmka, smuđ, štuka, haringa, tuna, skuša i losos. Dozvoljena su i 2-3 barena jajeta nedeljno, biljne masnoće poput suncokretovog ulja za kuvanje, maslinovog za salate i ulje koštica grožđa za kratko prženje. Preporuke su da se obroci spremaju na pari, bareno, dinstano sa dodatkom ulja na kraju, pečeno u rerni ili na električnom roštilju.

Ono što se nikako ne preporučuje su beli hleb, proizvodi od belog brašna, kao i lisnata testa. Takođe, mlečni proizvodi sa više od 2,8% mlečne masti, kajmak, pavlaka, puter, masni sirevi, kačkavalj, ali i svinjsko, pačije, guščije i ovčije meso, kao i masne ribe kao što su som i šaran. Ne preporučuju se ni svinjski suhomesnati proizvodi, pašteta, džigerica, kao ni loj, čvarci, slanina, svinjska mast i biljni margarin. Ono što svakako treba izbegavati pri pripremi obroka je prženje i pohovanje.

Ukoliko želite mišljenje ili konsultaciju lekara, lekari različitih specijalnosti svakodnevno su vam dostupni na Doktok platformi za besplatne zdravstvene konsultacije. Tu možete potražiti dr Draganu Milosavljević ili njene kolege i rešiti nedoumice koje imate bez odlaska u zdravstenu ustanovu.

Piše: dr Dragana Milosavljević, specijalista interne medicine

Takođe pročitajte

Osam jednostavnih načina da vežbe istezanja uklopite u svoj dan

Vežbe istezanja su toliko važne, da nema potrebe o njihovom značaju govoriti. Međutim, nekako je …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.