Potreba za uslugama e-uprave velika, ali građani ne koriste postojeće mogućnosti

Ovo je zaključak istraživanja sprovedenog u okviru projekta Digitalna Agenda, koji je realizovao Deli prostor.

Kroz 18 meseci implementacije regionalnog programa ICEDA – “Promocija Digitalne agende i eUsluga u gradu Nišu”, Deli prostor radio je na približavanju usluga e-Uprave građanima. Cilj je bio razvijanje veština za korišćenje internet usluga državne e-Uprave bez ugrožavanja privatnosti, bolja povezanost sa servisima i izbegavanje birokratskih procedura, kroz promovisanje Digitalne agende na nacionalnom i lokalnom nivou. Tako je Deli prostor postao i Centar za podršku E-upravi.

DELI volonteri su u redovima ispred opština i ustanova, u kojima se dokumentacija najčešće prikuplja, pokazivali građanima kako mogu bez čekanja u redovima iz udobnosti svog doma doći do dokumenata. Organizovane su i posete ruralnim sredinama, gde je korišćenje e-Uprave više nego dobrodošlo jer u selima najčešće i nema ustanove u kojoj se može doći do ikakve dokumentacije.

Ekipa Deli prostora obišla je četiri sela iz okoline Niša, razgovarala sa tridesetak ljudi i pružila im podršku i pomoć pri korišćenju ovih usluga. Rezultat projekta čine i 12 videa koji prate tačan tok korišćenja dostupnih servisa e-Uprave na lokalnom nivou. Obavljena su dva istraživanja vezana za korišćenje usluga e-Uprave u Nišu – jedno novembra 2021. i drugo maja 2022. Rezultati prvog istraživanja dostupni su na ovom linku.

U drugom istraživanju učestvovalo je više od 140 ispitanika, 90% njih iz urbane sredine, 77,24% zaposlenih, 15,86% nezaposlenih, 6,9% učenika, studenata i penzionera. Ishod drugog po redu istraživanja otkriva obrazac – skoro trećina građana zna za postojanje određenih usluga, ali mali broj ispitanika ih zapravo koristi.

Ono što se potvrdilo i iz prvog istraživanja je da bi građani u velikoj meri (čak 66,23%) radije koristili e-usluge, nego čekali na šalteru, ali da samo 22,44 odsto njih veruje da zna koje su im usluge dostupne na lokalnoj e-Upravi.

Usluga koja je najbolje prepoznata među građanima (26,53%) i najviše korišćena (21,68%) je ovog puta JIS lokalne poreske administracije RS – za razliku od zaključka iz prethodnog istraživanja gde je ova usluga izazvala jasno nezadovoljstvo kod građana. Iz toga se može zaključiti da je unapređenje i promocija ove usluge dalo rezultate. Lokalni izvor zagađenja je ostao najmanje korišćena opcija (samo 9,52% ispitanika zna za njeno postojanje, a 2,78% je koristi).

Iz rada na terenu i razgovora sa građanima dobijene su povratne informacije koje su dovele do zaključka da je potrebno u većoj meri promovisati e-usluge, ali i olakšati njihovo korišćenje, učiniti portale e-uprave pouzdanijim i više funkcionalnim nego što je to slučaj u ovom trenutku.

Takođe pročitajte

Inkluzivni pristup obrazovanju – Učimo svi zajedno

Biotehnološka škola „Šumatovac“ u Aleksincu danas je bila domaćin događaja promocije inkluzivnog obrazovanja i uvažavanja …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.