sreda , 7 decembra 2022
Foto: Dragan Ilić

Nišlijska nostalgija za tramvajima

Nišlije 92.rođendan tramvajskog saobraćaja obeležavaju izložbom fotografija koje su obeležile ovaj deo istorije u Galeriji Niškog kulturnog centra.

Organizator izložbe koja će trajati do 23.novembra je Udruženje ljubitelja niških trmvaja koje već 15 godina pokušava da tramvaje vrato na ulicama Niša sa kojih su sklonjeni 10.avgusta 1958. godine.

Nišlije su više nego nostalgične kada su tramvaji u pitanju ali osim sete Dragan Ilić, predsednik pomenutog Udruženja trudi se da bude i praktičan tako da predlaže za rešenje saobraćajnih problema u Nišu.

Tramvaji sa kompletnom pratećom opremom za izgradnju linije, stigli su u Niš iz Nemačke 31. decembra 1922. godine. Radovi su započeti 6 godina kasnije, da bi konačno tramvajski saobraćaj pušten u rad osam godina kasnije. Linija je išla od Železničke stanice do Niške Banje bila je aktivna 28 godina. Tramvaji su se kretali 20 kilometara na sat i tadašnji čelnici grada smatrali su da bi bilo praktičnije da ih zamene autobusi. Ispraćaju tramvaja u “penziju” prisustvovalo je veliki broj Nišlija koji nsu hteli da propuste priliku da se poslednjim put provozaju.

Postoji tridesetogišnji plan da se centar grada pretvori u pešačku zonu, koja bi se u početku prostirala od Ureda do Suda. U tom planu vidi se mogućnost da se povratkom tramvaja atraktivnost grada podigne na viši nivo. Verujem da će biti realizovan vrlo uskoro, jer, ako smo sve bliži EU onda smo bliži i njihovim urbanističkim standardima, kaže Dragan Ilić koji se potpuno posvetio ovoj ideji i čuvanju uspomene na tramvaje.

This slideshow requires JavaScript.

Da bi tramvaj dolazio na 5 minuta potrebno je 6 tramvaja, koji bi za početak bili bi deo javnog gradskog prevoza u centru, dok bi u sledećoj fazi linija išla do Elektronske industrije. Tramvaj i pešačka zona se odlično slažu i takve primere imamo svuda u svetu i to je veoma atraktivno kako za sam Grad, tako i za građane. Ako se, recimo, parking bivše Elektronske reogranizuje u javnu garažu koja bi funkcionisala po principu “parkiraj i vozi” ljudi iz skoro svih pravaca Srbiji moći će odatle da imaju direktnu vezu sa centrom, pojašnjava Ilić i dodaje da osim atraktivnosti i smanjenju gužve u gradu tramvaj donosi i niz ekoloških prednosti.

Tramvaj bi bio najbolji prijatelj Grada. Ne smemo zanemarivati da je zagađenje od gumenih točkova višestruko veće nego od auspuha. Svaka kola izbace od 4,5 do 5,8 grama čestica gume na 100 kilometara. Svaka obična kola, zamislite onda koliko tih PM čestica završi u plućima. To su ozbiljne brojke. Zato treba vratiti tramvaje, upozorava Ilić.

Pored fotografija na izložbi se mogu pogledati crteži konstrukcije tramvaja, kao i tehnički crtež tramvajskog mosta kod Broja 6.

Došao sam i do nekih novih fotografija i konačno našao dokaze o tome o kom modelu tramvaja je reč. U pitanju je “HaNja – Siemens”, kaže Ilić.

Ilić kaže da u rukovodstvu grada postoji raspoloženje da se vrate tramvaji i da je on spreman da im u tome pomogne.

Inače, jedno od omiljenih mesta Nišlija i gostiju je istoimeni kafić u centru grada koji postoji već nekoliko desetina godina i čitav ambijent je autentičan tramvajima koji su saobraćali u Nišu.

Takođe pročitajte

Društvene mreže u službi komunikacije i menjanja loših navika

Retko koje javno, a pogotovo komunalno preduzeće može da se pohvali redovnim aktivnostima na društvenim …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.