Loše navike zbog kojih dodajete kilograme

Ove naizgled bezazlene navike vas zadržavaju i sprečavaju da jednom za svagda skinete neželjeno salo sa stomaka.

Navika: To je ono što radimo kada ne obraćamo pažnju na ono što radimo. Ali šta ako možete da promenite svoje navike tako da automatski možete da počnete da skidate salo –  ne razmišljajući o tome? Nova istraživanja kažu da možete – i to mnogo lakše nego što mislite.
Navike stvaramo zato što nam one štede vreme i energiju (ne morate da razmišljate o tome da li ćete ujutru da skuvate kafu, već to jednostavno radite), ali i zato što nam pružaju osećaj udobnosti i nagrade. Ali moždani neuroni sude o tome kolika je nagrada i cena navika, što znači da se one mogu promeniti lakše nego što mislite, bar kako navodi novo istraživanje MIT-a (Masačusetski institut za tehnologiju). Oslobađanje od loših navika može da bude jednostavno kao povećanje kazne: ostavite na stranu novac da biste sebi kupili nešto posebno, a onda oduzmite deo iz vašeg trezora svaki put kada napravite prekršaj i iskradete se radi ponoćnog zalogaja. Na kraju će vaš mozak presuditi da cena nije vredna koristi, kažu istraživači.

Ali koje nas to navike najviše koštaju? Ne dozvolite da vam promaknu ove loše navike od kojih se stvara stomačno salo:

 

Pijete dijetalne gazirane napitke i zašećerene voćne sokove

Pretpostavka je logična: prelazak sa zašećerenih gaziranih napitaka na one koji ne sadrže šećer, dobar je za vaše zdravlje. Kada su u pitanju kalorije ovo bi moglo da bude tačno, ali dijetalni gazirani napici imaju svoje opasnosti i neželjena dejstva. U šokantnoj studiji, istraživači Centra za zdravstvene nauke Univerziteta Teksas posmatrali su 475 odraslih osoba tokom 10 godina i otkrili da su učesnici studije koji su pili dijetalne gazirane napitke povećali obim struka za 70%, u poređenju sa učesnicima koji nisu pili nikakve gazirane napitke. Toliko o ideji da će vam dijetalni gazirani napici pomoći da skinete salo sa stomaka!
I to nije sve: učesnicima koji su pili više od 2 dijetalna gazirana napitka dnevno obim struka se povećao 500%. Jao! Isti istraživači sproveli su nezavisnu studiju na miševima koja je pokazala da bi aspartam mogao da bude uzrok debljanja. Aspartam podiže nivo glukoze u krvi do tačke kada jetra više uopšte ne može da izađe na kraj sa njom, pa se višak glukoze pretvara u masti. Ništa bolji nisu ni takozvani voćni sokovi iz tetrapaka koji se prave od koncentrata voća i gomile šećera. Iako mnogi misle da je voće nešto prirodno i da su dobri za zdravlje zapravo su puni praznih kalorija.
Dobra navika: Ako vam je potreban „kofeinski udar“, pijte crni čaj ili kafu bez šećera bez straha da ćete se udebljati.

Rasejani ste dok jedete
Jedemo iz brojnih razloga, ali glavni nagon za promišljeno jedenje je fizička glad. Teško je da budete prisutni duhom ako jedete za radnim stolom, dok švrljate po internetu ili gledate televiziju. Kada je vaš um usredsređen na nešto mimo hrane, niste svesni stvari, kao što su, na primer: „Da li je hrana bila dobra?“ i „Da li sam sit/a?“. Ovo često dovodi do prejedanja, što baš i nije promišljeno. Jedite sa svrhom i prisutni duhom! Rasejano jedenje dovodi i do unosa više kalorija koje se odmah pretvaraju u stomačno salo.
Dobra navika: Jedna naučna studija otkrila je da su predgojazni učesnici koji su smanjili vreme pred televizorom za samo 50%, u proseku dnevno sagorevali dodatnih 119 kalorija. Svedite ometajuće faktore na minimum, što je moguće češće.

Uglavnom jedete u velikim grupama
Kada jedemo sa drugim ljudima, u proseku konzumiramo 44% više hrane nego što to činimo kada obedujemo sami. Obrok sa još jednom osobom za 33% je obimniji od obroka u kome se sami naslađujete. Odavde postaje strašnije. Obrok sa dva prijatelja? Gledate u obrok koji je veći za 47%. Obrok sa četiri, šest ili više od 8 prijatelja povezuje se sa povećanjem obroka za 69, 70, odnosno 96%. Mada ulogu u ovome ima i vreme provedeno za stolom kada obedujemo u društvu, jedna druga studija je otkrila da osobe koje su jele duže zato što su istovremeno čitale, nisu jele značajno više, što znači da to nije jedini faktor koji je ovde u igri.
Dobra navika: Možete i dalje da izlazite sa prijateljima. Samo povremeno menjajte aktivnost i uključite kratko trčanje ili razgovor u šetnji. Uštedećete novac i kalorije zbog kojih se debljate.

Sledite restriktivnu dijetu
Ako ste upravo počeli paleo ili neku dijetu sa jako smanjenim unosom kalorija, postupajte sa oprezom! Često dijete koje izbacuju čitavu grupu namirnica ne ostavljaju mesta za ravnotežu i umerenost, kojih moramo da se držimo ako želimo zdrav i doživotan plan ishrane. Pored toga, osobe koje se pridržavaju ovih dijeta mogu da budu sklone potencijalno opasnom nedostatku hranljivih materija. Ili jednostavno može da im dosadi restriktivni plan ishrane, pa na kraju počnu da se prejedaju.
Dobra navika: Ne morate ni da preterujete, ni da previše žurite. Osobe koje drže dijetu i naprave dvonedeljni odmor od niskokaloričnog plana ishrane, mršave više od onih koji su neprestano na dijeti.

Jedete suviše brzo
Ako naš organizam ima jednu veliku grešku, onda je to ova: potrebno je 20 minuta da vaš želudac kaže vašem mozgu da mu je dosta. Osobe koje sporo jedu po obroku unose 66 kalorija manje, ali u poređenju sa osobama koji jedu brzo, oni imaju osećaj da su pojeli više. Šta je 66 kalorija, pitaćete? Ako to možete da postignete pri svakom obroku, godišnje ćete smršati 9kg!
Dobra navika: Između svakog zalogaja odložite viljušku da biste usporili tempo i sačuvali se od prejedanja. Dokazano je: jedna studija otkrila je da osobe koje su usredsređene na uzimanje „malih zalogaja“ hrane, konzumiraju oko 30% manje supe/čorbe za obrok od onih koji nisu doneli ovu svesnu odluku. Druga studija otkrila je da jednostavno usporavanje daje slične rezultate. Osobe koje su usredsređene da žvaću dvostruko više pre nego što progutaju hranu, jedu 15% manje hrane i 112 kalorija manje tokom obroka. Dakle, prikočite i usporite ako želite da se stešete.

Ne pijete dovoljno vode
Adekvatan unos vode je od presudne važnosti za sve telesne funkcije, a što više vode pijete, to su vam i veće šanse da se oslobodite stomačnog sala. U jednoj studiji, učesnici koji su držali dijetu i koji su dobili uputstvo da popiju dve šolje vode pre svakog obroka, izgubili su 30% više telesne težine od drugih učesnika. Ovaj efekat možete da povećate ako dodate led. Nemački istraživači otkrili su da 6 šolja hladne vode dnevno, može da dovede do ubrzavanja metabolizma i sagorevanja 50 kalorija dnevno. To je dovoljno da za godinu dana skinete više od 2kg!
Dobra navika: pročitali ste rezultate studije! Popijte najmanje jednu čaše vode pre svakog obroka da biste smanjili unos kalorija.

Jedete kada ste pod emocijama
Emocionalni jedači – oni koji pribegavaju jelu kao odgovor na stres – imaju 13 puta veće šanse da budu predgojazni ili gojazni. Ako imate potrebu da jedete kao odgovor na stres, probajte da žvaćete komadić gume za žvakanje, naiskap popijete čašu vode ili se prošetajte po vašem kraju. Stvorite automatski odgovor koji ne uključuje hranu, pa ćete sprečiti sebe da se pretovarite kalorijama.
Dobra navika: Jedite promišljeno i sa pažnjom. Jedenje sa ciljem da se bolje osećate na kraju jela vas dovodi na početak, a jelo sa punom pažnjom usmerenom na hranu i vaše telo dovodi do optimalnog uživanja i zadovoljenja.

Večerate kasno
Ako jedete kasno uveče na dobrom ste putu da počnete da nosite nekoliko brojeva veće pantalone. Ranija večera pomaže kod mršavljenja, jer imate više vremena da sagorite kalorije. Imajte ovo na umu kada sledeći put kasno noću budete vapili za parčetom pice.
Dobra navika: Držite se uvek istog vremena za večeru i planirajte je ranije u toku večeri. Ako slučajno večerate kasno, razmislite o tome da nakon toga prošetate da biste pokrenuli metabolizam.

Preskačete obroke
17% ljudi u razvijenim državama priznaje da preskače obroke, jer žele da smršaju. Problem je u tome što preskakanje obroka povećava vaše šanse za gojaznošću, posebno kada je u pitanju doručak. Osobe koje izbegavaju jutarnji obrok imaju 4,5 puta veće šanse da budu gojazne. Zašto? Preskakanje obroka usporava metabolizam i pojačava osećaj gladi. To stavlja vaš organizam u pun režim skladištenja masti i povećava vam šanse da se prejedete tokom sledećeg obroka.
Dobra navika: Ne recite da nemate vremena za doručak; to je sasvim lako ako uveče pripremite ovsenu kašu koja je dobra za mršavljenje.

Takođe pročitajte

Skin cycling, samo trend ili dobra rutina?

Društvene mreže su zatrpane ovim terminom, a sve više je zagovornika ove rutine kao najboljeg …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.