Mindfulness meditacija može da doprinese našem zdravlju? Foto: Ashiq Raazz from Pixabay

Kako Mindfulness meditacija može da doprinese našem zdravlju?

Čovek ima sposobnоst da živi u sadašnjem trenutku i to je normalno stanje. Međutim, sa odrastanjem, ova osobina biva sve više skrajnuta pod uticajem brojnih faktora koji oblikuju stvarnost odrasle osobe. Srećna okolnost je da osoba može uz pomoć mindfulness treninga i meditacije da osvesti sopstveno prisustvo u sadašnjosti. A zašto bi to činila?

Poznato je da deca radoznalo primećuju i najsitnije detalje iz svog okruženja, na primer, boju insekata, neobične oblake na nebu i sl. To je zato što je fokus na sadašnjosti dominantan u detinjstvu. Sa druge strane, odrasli ljudi se sve manje fokusiraju na sadašnjost. Umesto toga, oni prorađuju iskustva iz prošlosti i puno razmišljaju o budućim ishodima svojih akcija. 

Preterani boravak u prošlosti ili orijentacija ka budućnosti mogu biti put ka depresivnim smetnjama i anksioznosti. Jedan od efikasnih načina da izbegnete ovakav ishod je i mindfulness meditacija. 

Zato vam u narednim redovima predstavljamo osnovne činjenice o mindfulness meditaciji i razloge zbog kojih je dobro uključiti je u svoju svakodnevicu.

Šta je mindfulness meditacija?

Mindfulness meditacija je način treniranja uma da se bude prisutan u sadašnjem trenutku, odnosno uspostavljanja svesnosti o svojim mislima, osećanjima, telesnim senzacijama i okruženju. Ona  dokazano pomaže u postizanju blagostanja za kojim teži svaka osoba. 

Zamislite da je vaš život poput vožnje aviona, da sada možete život da prebacite na “autopilot” i da se vratite prirodnom stanju radoznalosti i svesnosti. To je ono što mindfulness meditacija može da vam omogući. Zvuči sjajno, zar ne?

Mindfulness meditacija podrazumeva duboko disanje uz svesnost tela i uma. Za mindfulness vežbe nisu vam potrebni rekviziti (sveće, esencijalna ulja, mantre i dr) ili neka posebna priprema. Dovoljno je da pronađete prijatno i udobno mesto za sedenje i nekoliko minuta slobodnog vremena u kome ćete razmišljati bez osuđivanja.

Mindfulness je kombinacija meditacije i koncepta svesnosti. Svesnost znači da ostajete prisutni u trenutku, svesni svega što se dešava oko vas, a da ste u isto vreme potpuno povezani sa svojim mislima i osećanjima. Zahvaljujući svesnosti, sklonost ka naglim i preteranim reakcijama je svedena na minimum

Na ovaj način mindfulness povećava rezilijentnost na stres, odnosno pomaže da se lakše i uspešnije nosite sa stresnim situacijama. Mindfulness meditacija je brz i lak način da umanjite količinu stresa gde god da se nalazite. Danas je već ustaljena praksa da se preporučuje kao korak u sveobuhvatnom procesu lečenja ili kao preventiva u očuvanju psihofizičkog zdravlja.

Tokom meditacije bliže se upoznajete sa funkcionisanjem sopstvenog uma, istražujete različite senzacije, emocije, misli – bez prosuđivanja ili očekivanja.

Sve blagodeti mindfulnes meditacije

Sva dobra koja nam se dešavaju kao posledica mindfulness meditacije je teško pobrojati u jednom tekstu, ali to je svakako proveren put ka zdravijem životu. Praktikovanje meditacije je pre svega lako dostupno i omogućava vam da pristupate svetu otvoreno, sa radoznalošću, bez osuđivanja. Otvoreni ste za sebe i za druge.

Mindfulness meditacija poboljšava kognitivne sposobnosti. Kroz meditaciju se povećava  aktivnost u levoj strani mozga, uspostavlja se mentalna disciplina, budnost i namera da se  sopstvene misli i emocije posmatraju objektivno. To je dragoceno u momentima kada osoba prolazi kroz težak životni period i kada se nosi sa kompleksnim emocijama.

Meditaciju možemo opisati kao vid vežbe za mozak. Kao što fizičkim vežbama održavamo svoje telo i brinemo o fizičkom zdravlju, mindfulness nam služi da vežbamo mozak, povećavamo otpornost na stres i imamo osećaj kontrole. 

Upoređujući snimke mozga, naučnici su utvrdili da je kod osoba koje su unazad deset godina praktikovale meditaciju, predeo prefrontalnog korteksa zadebljan, odnosno veći nego kod osoba koje nisu koristile meditaciju. Ovo je značajno saznanje i potvrda da je mindfulness meditacija dragocen način za usporavanje starenja mozga i za prevenciju dementih promena.

Zbog blagodeti koje ima po psihičko zdravlje, često se kombinuje sa kognitivnom terapijom. Isto tako, koristi se kao metod prevencije recidiva kod ljudi koji boluju od hronične depresije i ublažava simptome depresije. Kroz meditaciju se može naučiti da se negativni misaoni obrasci koji su dominantni u depresiji mogu uravnotežiti sa pozitivnim. 

Višegodišnja istraživanja i praćenja efekata mindfulness meditacije pokazala su da ona štiti fizičko i mentalno zdravlje i dovodi do brojnih poboljšanja:

  • jačanje imunološkog sistema i povećanje pozitivnog odgovora na medikamentnu terapiju;
  • ublažavanje bola i promena percepcije bola (što je posebno dragoceno u lečenju onkoloških bolesnika i onih koji boluju od autoimunih bolesti);
  • aktiviranje relaksacionog odgovora tela (umesto reakcije bori se ili beži), tako da dolazi do opadanja nivoa hormona stresa u telu;
  • povećanje pažnje i koncentracije (što je veoma korisno u tretmanima i lečenju osoba sa problemom deficita pažnje);
  • jačanje samopouzdanja i saosećanja;
  • regulacija emocija; 
  • regulacija visokog krvnog pritiska i dijabetesa;
  • ublažavanje simptoma burnout sindroma; 
  • ublažavanje meteoropatskih tegoba usled promena godišnjih doba
  • umanjenje simptoma posttraumatskog stresnog sindroma;
  • mnoštvo pozitivnih efekata kod primene u okviru psihoterapije kod bolesti zavisnosti, opsesivno-kompulsivnog poremećaja, anksioznosti; 
  • i brojni drugi pozitivni efekti.

Kako i kada  koristiti mindfulness meditaciju?

Mnogi zamišljaju meditaciju kao čin mirnog sedenja na jastuku prekrštenih nogu i zatvorenih očiju. Može ovako, ali ima još mnogo različitih načina. Mindfulness meditacija kao tehnika može se savladati u okviru mindfulness intenzivnog treninga, tokom kog se uz podršku sertifikovanog trenera stiču osnovna znanja i iskustva koja će unaprediti vaše kompletno psihofizičko zdravlje i ponovo uspostaviti vezu između tela i uma. 

Ovaj vid meditacije pre svega podrazumeva metod disanja, vođenih slika, kao i brojnih drugih načina za otklanjanje stresa.

Metod fokusiranog disanja je veoma jednostavan. Potrebno je da osoba pronađe miran kutak, sedne, zatvori oči i duboko diše trbuhom, da se usredsredi na disanje (uzdah i izdah), čime se obezbeđuje potpuna razmena kiseonika sa ugljen-dioksidom

Važno je obratiti pažnju na pomeranje stomaka prilikom disanja i strujanje vazduha kroz nozdrve, kao i na temperaturu vazduha koji izlazi iz nosa. Već nakon nekoliko minuta bićete bolje. 

Prilikom meditacije treba obratiti pažnju na sopstvene misli koje ne treba blokirati. Naprotiv, treba ih ispratiti kao da ste im svedok, posmatrač. Sopstvene misli tokom meditacije treba zabeležiti, a ne ignorisati, ostati miran, fokus održati na disanju. Ovo se slikovito opisuje kao situacija u kojoj su misli oblaci koji se kreću iznad nas, a disanje je sidro koje drži naše telo dok pluta po vodi.

Ukoliko osoba oseti umor i ne može da se odupre mislima, uvek može da se napravi pauza i da se pokuša ponovo. Mindfulness meditacija je praksa, i kao i sve veštine usavršava se vežbom, tako da treba biti strpljiv.

ravnotežu. Kada dođe do kraja puta treba da nastavi da hoda održavajući svest o senzacijama koje trenutno doživljava. 

Ovo su samo neke od vežbi koje se mogu primenjivati u okviru mindfulness meditacije. Vremenski period za vežbanje nije striktno određen. To može biti desetak minuta, pola sata ili duže, a često se preporučuje upotreba tajmera sa alarmom.

Mindfulness meditaciju je moguće primenjivati samostalno, korak po korak, uz pomoć trenera (učitelja), ili prateći neki od online kurseva koji su dostupni putem interneta. Dakle, sada nam je lako dostupna izuzetno dobra prilika da za sebe učinimo nešto dragoceno, da tako dođemo do trajnih promena i poboljšamo kvalitet našeg života.

Nadamo se da smo kroz ovaj tekst uspeli da vam približimo i pojasnimo razloge koji potpuno opravdavaju uključivanje mindfulness meditacije u svakodnevni repertoar vaših aktivnosti. Izbor je na vama. Razmislite, možda je pravi trenutak da se upustite u novu avanturu gde ćete se ponovo sastati sa samim sobom i dobiti priliku da se opustite, postignete balans sa sobom i okolinom i da povratite svoj mir.   

Takođe pročitajte

Zašto je Katarina Nešić „dijamant od žene“?

Praksa je da se o moćnim i uspešnim ženama piše 8.marta kao da ne postoje …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.