četvrtak , 6 maja 2021

Dobar san za dobro zdravlje

Što više učimo o snu, sve više saznajemo njegovu važnost za dobro funkcionisanje mozga. Čak znamo i da nedovoljno neometanog sna može da poveća rizik od Alchajmerove bolesti.

Novo istraživanje pokazalo je tačno zašto je to tako, i vesti su zastrašujuće za sve one koji spavaju četiri, pet, pa i šest sati, čak i ako to nadoknađuju popodnevnim „dremkama“.

Istraživački tim sa Univerziteta u Bostonu, na čelu sa Laurom Levis, docentom biomedicinskog inženjerstva, primetio je eksperimente koji su povezivali nedostatak sna sa Alchajmerom i želeli su da otkriju zašto je to tako.
Zahvaljujući podacima do kojih su došli razrešili su misteriju zašto su ljudi kojima nedostaje san su u većem riziku od neuroloških bolesti.
Kao što verovatno znate, ljudi prolaze kroz nekoliko faza sna u toku noći. Prvo dolazi lagani san, zatim dubok san, pa faza naglih pokreta očiju, ili REM faza kada sanjamo.
Istraživači su otkrili da se magija dešava tokom faze dubokog sna, koja se takođe naziva i ne-REM spavanjem. Tokom dubokog sna, primetili su, svi neuroni u mozgu počinju da rade sinhronizovano, nešto što se nikada više ne događa u našem životu. Neuroni se uključuju i isključuju, poput sićušnih sijalica, a kada se svi odjednom isključe, mozgu odjednom treba manje kiseonika.
Pošto je mozgu potrebno manje kiseonika, zato mu treba i manje krvi, pa se protok krvi u mozgu usporava za taj trenutak kada su svi neuroni isključeni. Manjak krvi omogućava da se u njega ulije cerebrospinalna tečnost, bistra tečnost koja okružuje mozak. Zatim se ponovo izliva, sa sobom uzimajući toksine poput beta amiloida koji se prirodno nakupljaju u mozgu i mogu dovesti do bolesti poput Alchajmera.
Ispostavilo se da je naš duboki san ispunjen tim „sporim talasima“ cerebrospinalne tečnosti koja ide u i iz mozga i sveki put ispira toksine, nalik mašini za pranje veša.
Nema načina da se aktivira ovaj proces i možek oslobodi od toksina osim dubokim snom, a duboko spavanje se dešava samo tokom nekoliko sati – tamo ne možete stići uz pomoć „dremki“.

Dajte prednost spavanju
Nije važno da li ćete biti manje produktivni ako duže spavate. Nije važno da li ste zbog manjka sna mrzovoljni. Čak nije važno ni ako nedostatak sna utiče na vašu sposobnost jasnog razmišljanja ili obavljanja složenih zadataka. Sve te stvari su privremene i lako se popravljaju. Alchajmerova bolest je nešto drugo. Učinite sve što možete da ne odmognete svom zdravlju, a ne poslu!

Izvor: BIZLife

Takođe pročitajte

Umerena ishrana je jednostavnija nego što mislite

Ako se uhvatite za glavu kada čujete izraz „umerena ishrana”, to je zato što ne …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.