Ilustracija Foto: httpspixabay.comphotosback-pain-body-pain-ergonomics-6949392

Diskus hernija – šta kad leđa jako zabole?

Naizgled bezazlen bol u predelu leđa, otežano kretanje i iznenadna nemogućnost da se savijete mogu biti znaci diskus hernije. Kada je vreme za zabrinutost i posetu lekaru? 

Diskus hernija je promena na diskusima kičme, odnosno promena na mekim pločicama koje se nalaze između pršljenova i služe kao izvesna vrsta „amortizera“. Kada dođe do oštećenja na ovim „okruglim jastučićima“ između bilo koja dva pršljena, to se manifestuje u vidu izbočine ili džepa, koja dalje može vršiti pritisak na okolno tkivo i izazvati bolove u leđima, vratu, rukama i brojnih tegoba poput išijasa. Premda se ovaj zdravstveni problem može javiti bilo gde duž kičme, najčešće se lokalizuje u donjem delu leđa ili vratu. 

Zašto dolazi do diskus hernije, da li postoje faktori rizika i po kojim se simptomima prepoznaje pročitajte u tekstu.

Simptomi i uzroci diskus hernije

Ako imate između 30 i 50 godina, spadate u “rizičnu grupu” ljudi za razvijanje problema kao što je diskus hernija. Tegoba ovog tipa pogađa muškarce dva puta češće nego žene. Međutim, postoji još faktora koji mogu doprineti tome da se bez obzira na godine i pol suočite sa ovim bolnim stanjem. Ukoliko dugo sedite u istom položaju, imate prekomernu težinu, često podižete teške predmete ili imate takav posao, sport ili hobi koji podrazumeva ponavljajuće pokrete savijanja ili uvrtanja tela, šanse su veće da do diksus hernije dođe. 

Diskovi imaju mekane centre poput gela i čvršći spoljni sloj. Vremenom, spoljni sloj slabi i može da pukne. Diskus hernija se dešava kada unutrašnja „žele“ supstanca prođe kroz pukotinu i propušteni materijal pritisne obližnje kičmene nerve. Uz pomenute uzroke treba dodati i starenje – mnogi ljudi s godinama dobiju diskus herniju iako nisu gojazni ili nemaju sedetarni način života.

U zavisnosti od toga gde u predelu kičme se dogodi, diskus hernija ima različite simptome. Bitno je znati da se tokom kretanja simptomi pogoršavaju, a da postaju blaži usled mirovanja. Uobičajeno je da u donjem delu leđa diskus hernija izaziva bol „išijadičnog nerva“. Ovaj oštar bol obično se prenosi niz jednu stranu zadnjice u nogu, a ponekad i čak i stopalo. Pratiće ga bol u leđima, slabost mišića i utrnulost ili osećaj peckanja u nogama.

Diskus hernija u vratnom delu kičme podrazumeva bol u blizini ili između lopatica, koji “putuje” do ramena, ruku, a ponekad zahvata i šake i prste. Bol se pojačava prilikom savijanja i okretanja vrata, a prati ga takođe osećaj utrnulosti u rukama.

Kako se diskus hernija dijagnostikuje i leči?

Ukoliko lekar sumnja da imate diskus herniju, uz detaljan fizički i neurološki pregled, proveru refleksa i snage mišića može savetovati da se urade određeni testovi poput rendgena, magnetne rezonance ili pak CT skenera i mijelografije. U većini slučajeva za postavljanje dijagnoze dovoljan je pregled i medicinska istorija. Što se upravljanja bolom tiče, savetuje se obavezan odmor, ali isto tako treba izbegavati dugo ležanje u krevetu, kako ne bi došlo do ukočenosti.

Ako bol ometa vašu svakodnevicu, a simptomi ne prolaze nakon 4 do šest nedelja i pritom se pogoršavaju, lekar će pored odmora preporučiti i lekove i naprednije tretmane. Od medikamenata se obično prepisuju relaksanti mišića i antiinflamatorni lekovi protiv bolova. Postoje i izvesne vežbe i fizikalne terapije koje pomažu da se ublaži pritisak na nerve. Vežba opušta zategnute mišiće i poboljšava cirkulaciju. Tretman diskus hernija vratnog i lumbalnog dela u Nišu podrazumeva manuelne tehnike kao što je kiropraktika, koja je najefikasnije rešenje za ove tegobe.

U izvesnim slučajevima se pored manuelne rehabilitacije, kiropraktike i masaže preporučuju injekcije steroidnih lekova direktno u kičmu. Retko, u zavisnosti stepena težine diskus hernije, lekari mogu izabrati hirurški pristup. Operacija je hitna i obavezna ukoliko diskus hernija povredi nerve bešike ili creva. Međutim, za slučajeve koji nisu hitni, operacija je opcija kada drugi tretmani ne uspeju. 

Kako se može izbeći diskus hernija?

Nažalost, diskus hernija nije stanje koje se može uvek sprečiti. Ipak, možete smanjiti rizik tako što ćete održavati optimalan broj kilograma i tako izbeći da prekomerna težina vrši pritisak na donji deo leđa. Prilikom podizanja težih predmeta važno je da koristite pravilne tehnike. Dakle, bez savijanja u struku, savijte kolena dok držite leđa ispravljena. Koristite snažne mišiće nogu da biste podelili opterećenje.

Vežbanje dobrog držanja prilikom hodanja i stajanja takođe smanjuje opterećenje kičme. Redovna fizička aktivnost uz dobro istezanje je ključni deo prevencije. Fokusirajte se na vežbe koje jačaju mišiće leđa i stomaka kako biste podržali kičmu. U onim danima kada nemate vremena za trening, obavezno pravite pauze za istezanje ako često sedite duže vreme.

Šta kada se diskus hernija pogorša?

Kao što je slučaj sa svim zdravstvenim tegobama, ukoliko se lečenju ne pristupi na vreme, diskus hernija se može pogoršati i stvoriti još veće probleme i bolove. Ako je uzrok nastanka problema, primera radi, dugo sedenje koje zahteva vaš posao, a vi dalje nemate terapiju i ne menjate stil rada (kombinacija sedenja i stajanja), rupture diskusa mogu izazvati hroničan bol. Neke od posledica su i gubitak kontrole ili osećaja u zahvaćenom predelu. Prema tome, ako pored uobičajene nege i nakon četiri do šest nedelja bol ne prolazi, ponovo se javite lekaru.

Nemojte se ustručavati da postavite pitanja. Važno je da znate jasno i precizno koliko dugo treba da odmarate, a koliko da šetate. Posavetujete se oko vežbi koje možete raditi i lekova koje da uzimate. Porazgovarajte o svim opcijama rehabilitacije – kuda da odete na masažu, da li da rešenje prepustite kiropraktičaru, da li injekcije pomažu da se ublaži bol i koji su rizici? Nežni masanni pokreti u kombinaciji sa kremama za ublažavanje bolova koje se kupuju i bez recepta pomažu da se osećate bolje za samo nekoliko nedelja. 

 Na kraju, mnogi ljudi sa diskus hernijom izbegavaju šetnje i kretanje iz straha i zbog bolova. Nemojte praviti ovu grešku, premalo pokreta može pogoršati bol kada ponovo ustanete jer se mišići ukoče. Pokušajte da ostanete aktivni, istežite se i pratite preporuke svog lekara, pa će i bolovi uminuti. 

Takođe pročitajte

Kompanija dm predstavila rezultate međunarodnog istraživanja o menstrualnom ciklusu

Menstrualni ciklus još uvek je neprijatna tema za razgovor za više od polovine anketiranih pripadnica …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.