Model sistema paljenja prema Teslinom patentu je jedinstven u svetu i nalazi se u školskoj autoradionici ETŠ Mija Stanimirović u Nišu. U planu je da se napravi još jedan model i da se zajedno sa učenicima preda muzeju Nikole Tesle u Beogradu.
„To bi bio naš doprinos popularizaciji lika i dela Nikole Tesle, kaže Ljubiša Tjupa nastavnik i predavač na smeru Elektrotehničar za elektroniku na vozilima u ETŠ Mija Stanimirović iz Niša pronašao je Teslin U.S. patent ,,Electrical igniter for gas-engines’’ No. 609.250 od 16. avgusta 1898. Pregledom teksta patenta prepoznao je značaj Teslinog izuma jer se u skoro istom obliku koristi i danas na savremenim benzinskim motorima.
Tokom 18. i 19. veka desila se industrijska revolucija. Niz tehničkih izuma doveli su do napretka privrede i saobraćaja. Nove mašine brzo su našle primenu u rudnicima i fabrikama. Zahvaljujući parnim mašinama razvio se brodski i železnički saobraćaj. Samo drumski nije doživeo napredak i konjske zaprege su bile jedini vid prevoznog sredstva. Od pojave prvog prototipa motora sa unutrašnjim sagorevanjem u 17. veku bilo je jasno da bez pouzdanog paljenja smeše u cilindru nije bila moguća primena na vozilima za autonomnu vožnju po drumovima. Bilo je mnogo pokušaja da se reši problem paljenja ali su svi propali zbog komplikovanog i nepouzdanog rada.
„Za rešenje ovog pitanja zauzeo se najveći naučnik svih vremena, veliki humanista i pronalazač Nikola Tesla. On je 1898. godine izumeo, patentirao i predao automobilskoj industriji visokonaponski sistem paljenja. To su svi čekali, jedno jednostavno i genijalno rešenje čija je osnova do današnjeg dana ostala nepromenjena. Nakon toga Nikola Tesla se više nije bavio ovim pitanjem. Preduzimljive kompanije prepoznale su značaj Teslinog paljenja i vrlo brzo su počeli da primenjuju na motorima za pokretanje vozila. Od tog trenutka desio se nagli razvoj i upotreba vozila na drumovima. Više niko nije spominjao Teslu i njegov veliki doprinos je otišao u zaborav, kaže naš sagovornik i ističe da se patent se sastoji od opisa i slike (električna blok šema) sistema paljenja. U tekstu Tesla je precizno opisao svoj izum kroz potrebe koje treba da ispuni u odnosu na motor, opise upotrebljenih komponenata i princip rada.
„On je prvi put definisao pojam svećice, bobine, prekidača i kondenzatora paljenja. To znači da je ove svima poznate komponente na vozilu izumeo Tesla. Brzo nakon objave patenta, firma Bosch je 1902. proizvela prvu kompaktnu svećicu. Takođe, počeli su da proizvode bobine i druge komponente sistema paljenja prema Teslinom izumu. Ono što je značajno u patentu je opis rada sistema paljenja koji se i danas nalazi u svim stručnim knjigama. U školama za objašnjenje principa rada sistema paljenja na savremenim vozilima koristi se Teslino objašnjenje iz patenta. To je još jedan dokaz da su Teslina dela vanvremenska i trajna zbog svoje genijalnosti i jednostavnosti. U mnogim segmentima je nepravedno izostavljen i zaboravljen zarad profita i lažnog predstavljanja. Teslin doprinos razvoju čovečanstva je nemerljiv. Trebalo bi mnogo više da obratimo pažnju na njegov rad u cilju promocije njegovih dela, navodi Tjupe.
Nastavnici Ljubiša Tjupa i Nenad Jugović napravili su model paljenja prema opisu i nacrtu iz Teslinog patenta. Model je dokazao funkcionalnost Teslinog izuma jer je stvarao jaku varnicu na svećici unutar cilindra koja je neophodna za paljenje smeše i rad motora. Koristi se kao osnova u nastavi za prikaz istorijskog razvoja i shvatanje principa rada sistema paljenja kod benzinskih motora.