“Da bi do radikalne promene došlo neophodno je probuditi se”

Od utorka 18. avgusta od 18 sati za publiku će biti otvorena ambijentalna izložba video instalacija Revoluciju sanjam Anice Vučetić.
Razgovor sa umetnicom i vođenje kroz izložbu istog dana u 19 sati.

“U svetu nepravednih političkih i ekonomskih odnosa, u kome sve postaje roba, a humanističke vrednosti se rastaču pod diktatom novca i profita, u raskolu između sve bržeg tehnološkog napretka i sposobnosti čoveka da ga prati – brzina, promena, protok informacija, trka za profitom, manipulacija samo su neke od odrednica našeg vremena i načina života, koji sve više izmiče kontroli pojedinca.

Novonastala pandemija zaustavila je vreme i svet, suočila pojedinca sa samim sobom i dovela u pitanje našu egzistenciju, ciljeve, prioritete, postavila nas pred ogledalo, stavila na probu sve političke sisteme. Sada postaje evidentna potreba za uspostavljanjem balansa i komunikacije čoveka sa samim sobom, za preispitivanjem njegove pozicije u sadašnjosti, potreba za konstantnim razmatranjem smisla i suštine savremene egzistencije.

Odgovornost i moguća promena sveta po meri čoveka započinje u pojedincu.
Pojedinac, individua, je pokretač društva, čini njegovu osnovu, ali istovremeno i njegov najranjiviji deo. I kao što je njegova svest i funkcionisanje sastavni deo svesti kolektiva i odražava se na funkcionisanje zajednice, tako se i kolektivno nesvesno sadržava u slojevima nesvesnog svake individue i utiče na nju. Kompleksno suodnošavanje jedinke i društva rezultira slikom sveta u kome egzistiramo.

Izložba Revoluciju sanjam nosi naziv jednog od dva rada koje prikazujem u Galeriji Salon 77 u Nišu, a koji zajedno čine svojevrstan video ambijent.

Video instalacija Revoluciju sanjam prikazuje spavača na užarenom uzglavlju. Sadržaj njegovog sna može se samo naslutiti. Spavač je ovde reprezent uspavanog čovečanstva koje sanja promenu. Da bi do radikalne promene došlo neophodno je probuditi se.

U video ambijentu Između svetova projekcije užarene mase dominiraju prostorom, lagano se komešajući i poništavajući distancu između pokretnih slika i posmatrača.
U središtu užarenog prostora postavljena je projekcija Između svetova. Deo rada snimljen je u Japanu, u vreme proslave Sakure, prolećnog cvetanja trešnje, po japanskom konceptu „mono no aware“ – svesti o prolaznosti i nepostojanosti stvari. U radu Između svetova se smenjuju noćni kadrovi rascvetalih krošnji, ispod kojih se slavi život. Slika se usporava i raslojava dodavanjem layera žara, čime se izobličuje situacija u kadru i rajske slike buđenja života poprimaju zlokobni prizvuk.

U svojoj pesmi “Pohvala vatri” Branko Miljković kaže:

“…Uzmite šaku svežeg pepela
ili bilo čega što je prošlo
i videćete da je to još uvek vatra
ili da to može biti…”

Ono što je preostalo i tinja obećava razbuktavanje novog ognja, razrešenje radikalnom promenom.”

Anica Vučetić, maj 2020.

 

Anica Vučetić (Beograd, 1962) je diplomirala i magistrirala na slikarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu. Duže od dvadeset godina stvara u domenu video arta i ambijenta. Realizovala je 35 samostalnih izložbi u zemlji i inostranstvu (Sao Paolo, Ahen, Havana, Maribor, Banja Luka, Podgorica), učestvovala na 130 kolektivnih izložbi. Dobitnica je više nagrada među kojima su: Nagrada Memorijala Nadežde Petrović (2005), Politikina nagrade iz fonda „Jaroslav Ribnikar“ (2008), Nagrada Niškog salona 20/2 (2016). Bila je učesnik Likovne kolonije „Sićevo“ (2011). Ovo je njena prva samostalna izložba u Nišu.
Anica Vučetić pripada krugu naših najznačajnih autora video umetnosti. Njeni radovi podržavaju estetiku filma senzibilnog i poetičnog diskursa, psihološke osnove. Stanja sna, podsvesnog i nesvesnog često su sredstva umetničinog metaforičnog govora ili mimirkija vizuelizacije složenih odnosa, suprotstavljenih a opet nužno povezanih dualiteta svesnog i podsvesnog, racionalnog i emotivnog, intimnog i kolektivnog. Dok je voda kao praelement, stanište rađanja i umiranja, imala ulogu objedinjujućeg elementa nekoliko predhodnih dela (Sanjam, Sažimanje, Stvaranje…), kod najnovijim radovima zastupljenim na izložbi u Nišu, tu ulogu preuzima vatra odnosno užerena masa. Svesna kompleksnosti značenja ovog motiva umetnica posebno koristi njegovu ambivalentnu simboliku – vatra je i opasnost, pretnja, razarajući element, destrukcija (video ambijent Između svetova), ali vatra kao užareno uzglavlje spavača u video instalaciji Revoluciju sanjam je i simbol energije, potreba za buđenjem iz letargije, poziv na promene. Dinamika unutrašnje vatre može da preobrazi ličnost pojedinca upućujući ga na novi put. Svakako da narativi ovih radova Anice Vučetić imaju uporište u aktuelnim društvenim prilikama posrnule civilizacije, koja se odrekla humanističkih načela, a jedan od mogućih izlaza je nastojanje svakog pojedinca da ličnim preispitivanjem da doprinos kolektivnom duhovnom i umnom preobražaju.

Izložba će trajati do 1. septembra. Radno vreme Salona 77 od 9-14 i 17-20 sati, ponedeljkom zatvoreno. Posetioci su dužni da poštuju epidemiološke preventivne mere.

Takođe pročitajte

Misterija jednog izgubljenog grada među stranicama knjige Veroljuba Trajkovića

Luksuzno opremljena, dvojezična knjiga na četiri stotine strana “Caričin grad – izgubljeni grad u podnožju …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.