Termin Black Friday prvi put je upotrebljen ne kao kupovina za vreme praznika i sniženih cena, već kao finansijska kriza na tržište zlata u Sjedninjenim Američkim Državama 1869. godine. Da li se danas taj isti termin upotrebljava kao finansijska kriza ali našeg novčanika ili zaista obavimo”pametnu” kupovinu?
Period praznika je uveliko počeo, a svako od nas ima u planu da obraduje sebe i bliske osobe. Reklame, bilbordi i natpisi širom grada nas često nateraju da brže bolje i mi uhvatimo sniženja.
Često se dešava da se izgubimo u velikim popustima, gužvama pa kupimo i gomilu nepotrebnih stvari. Zato bi bilo dobro da pre famoznog Black Friday-a sami pogledate cene određenih proizvoda kako bi na dan najvećeg popusta imali u vidu koliko zapravo uštedite.
Black Friday(Crni petak) uokviren je kao prodaja jednom godišnje, a potrošači to vide kao izuzetan događaj i povezuju ga sa ekstremno sniženim cenama. Međutim Crni petak je ipak samo još jedna sezonska prodaja, te njegov status ne bi trebao da nas natera na odluke o kupovini koje inače ne bi napravili.
Panika među kupcima kreće kada se javi strah da će propustiti najbolje cene tog dana. Sami trgovci dodatno ističu ograničene akcije, dostupne u ograničenom periodu što samo doprinosi povećanju zainteresovanosti za te proizvode.
Takođe mi kao sami kupci nailazimo na neku vrstu prijatnosti i utehe uklapajući se sa ponašanjem i akcijama ljudi oko nas što vuče korene u samoj evoluciji. Međutim, akcije drugih mogu dovesti i do iracionalnog ponašanja.
Tržišta pozdravljaju gomilu ljudi za vreme trajanja Crnog petka, jer gomila ljudi privlači još veću gomilu. Malo ko od kupaca se oseća krivim za kupovinu tostera po sniženoj ceni od 50% kada kupci pored njih imaju televizore sa ravnim ekranom u svojim kolicima.
Kao potrošači verovatno ćemo u obzir uzeti i dodatne troškove odlaska u prodavnicama i tržnim centrima, kao što su parkiranje, transport pa i naše vreme i trud.
Kada kupujemo na dan najvećih popusta, mi želimo da verujemo da zaista štedimo novac. Zato ćemo verovatno na konto štednje uzeti u obzir par izdvojenih stavku kako bi potvrdili to verovanje nego da zaista razmotrimo da li su dolazak i kupovina zaista vredni našeg vremena.
Nadamo se da smo vam približili fenomen Crnog petka, i kako zapravo deluje na nas cela ta ideja. Da li ćete se prepustiti čarima kupovine na vama je, a naša preporuka je da svakako pre odlaska u šoping sastavite kod kuće spisak stvari koje duže vreme priželjkujete i koje su vam zaista potrebne.