Koristite ga svaki dan: Najrasprostranjeniji model poslovanja na internetu koga niste ni svesni,
Koliko puta ste rezervisali smeštaj preko Bookinga ili Trivaga? Ili kartu preko Tripadvisora? Koliko puta ste čitali neki zanimljiv članak u kome autor predlaže da pogledate određeni proizvod klikom na link?
Ukoliko dosta vremena prvodite na internetu sigurno ste se susreli sa affiliate marketingom, a da možda niste ni bili svesni toga. Zbog toga vam donosimo priču o affiliate marketingu, njegovom razvoju i budućnosti.
Affiliate marketing: Više od posrednika
Iako je affiliate marketing prilično uobičajen na internetu, u pitanju je relativno nova industrija, te se čini da javnost nije svesna njenog postojanja, a kamo li činjenice da se sa njom verovatno svakodnevno susreće. Ako je nekome izvan marketinške industrije i poznat affiliate marketing, verovatno je ubeđen da su u pitanju baner oglasi ili blogovi o reklamiranju proizvoda. Iako to jesu aspekti affiliate marketinga, oni predstavljaju samo affiliate marketing u njegovom najosnovnijem obliku.
“Osnovna verzija affiliate modela, nazvaćemo je affiliate marketing 1.0, jeste najpopularnija i, objektivno govoreći, najjednostavnija za postizanje kratkoročnog uspeha. Ovaj vid affiliate marketinga omogućava generisanje kvantiteta nad kvalitetom. Što je vaš portfolio veći i imate više veb-sajtova – dobijate više šansi da olakšate jednokratne posete korisnika ka partneru.”, navodi Henrik Likestin, direktor za proizvode i globalne operacije u Better Collective.
Iako je jednostavan, ovaj model podrazumeva mnogo rada, ali kompanije koje posluju po ovom modelu mogu biti uspešne. O tome govori činjenica da je Better Collective pre petnaest godina bio start-up kompanija, a danas ima kancelarije u sedam evropskih država. Prva kancelarija, posle Kopenhagena, otvorena je u Nišu.
“Nije stvar u izradi gomile sajtova i sedenju i gledanju kako se novac množi na računu. Svi sajtovi moraju biti stalno optimizovani za pretrazivače koristeći SEO tehnike, ažurirani novim sadržajem i prilagođeni na osnovu korisničkih podataka. Kada se uradi na odgovarajući način, affiliate marketing 1.0 može biti veoma uspešan – zbog čega mi imamo više 2000 naših sajtova izgrađenih na ovom modelu.”
Jednostavno povećanje i održavanje velikog broja sajtova nije održiva opcija. Tokom vremena, kvalitet će opadati, a performanse ovih sajtova će se izjednačiti. To je ono što je dovelo do usvajanja affiliate marketinga 2.0.
Kako funkcioniše affiliate marketing 2.0?
Da bi affiliate bio održiv, cilj mora više od “jednokratnih klikova” i trebalo bi se, umesto toga, fokusirati na “višestruka putovanja” za jednog korisnika. Da bi ovo postigao, affiliate mora da stvori kvalitetan sadržaj i za korisnika i za partnera.
“Ovaj pristup je ono što ja nazivam affiliate marketingom 2.0. To je oblik affiliate marketinga putem kojeg milioni korisnika svakodnevno komuniciraju, a da čak ni ne znaju da je srodno sa baner oglasima. Dobri primeri uključuju platforme za upoređivanje cena – teško da će krajnji korisnik u ovom trenutku posetiti hotel ili avio-kompaniju direktno, umesto da ih prvo nađe kroz neku vrstu platforme za upoređivanje. Ovakvi affiliate sajtovi su u potpunosti promenili proces potrošačkog iskustva pri rezervaciji putovanja.”
Nema sumnje da je potrebno mnogo više napora da bi se uspešno izgradila 2.0 platforma. Potrebno je mnogo resursa i strpljenja za bilo koji sajt koji se oslanja na izgradnju zajednice korisnika. Međutim, kada bude uspostavljen i pokrenut, to će biti vredna investicija. Kao što je pomenuto, Better Collective ima više 2.000 sajtova koji koriste 1.0 model, a samo nekoliko sajtova koristi verziju 2.0.
Korisnik je na prvom mestu
“Kada gradite sajt zajednice, glavni fokus mora biti na korisnicima, umesto na partnerima. Vaša platforma mora biti privlačno i zanimljivo mesto gde se zadovoljavaju potrebe vaših korisnika – inače se nikada neće vratiti”, kaže Likestin i dodaje da platforma mora pružiti nešto što krajnji partneri ne mogu.
“Razlog zašto je naš sajt bettingexpert.com uspešan kod korisnika koji se na njega vraćaju, jeste taj što znaju da ni jedna kladionica ne može da im pruži savete za klađenje, jer znaju da kladionica zaradi novac kad korisnik izgubi.”
Objektivnost i iskrenost su važni kriterijumi i predstavljaju fundamentalni pristup u održavanju prethodnih kriterijuma.
“Kako je affiliate platforma fokusirana na korisnika, morate uvek predstaviti istinite i objektivne informacije. Vi ste na strani osnaživanja korisnika, te s toga morate ostati objektivni kada predstavljate informacije o svojim partnerima.”
Budućnost affiliate marketinga
“Affiliate marketing će nastaviti da se razvija zajedno sa industrijom. Na osnovu vrednosti koja je proizašla iz modela 2.0, verujem da će sledeća promena modela smanjiti jaz između affiliate platforma i njihovih partnera”, predviđa Likestin.
Model 2.0 pruža više mogućnosti korisnicima, dajući im slobodu izbora koju affiliate 1.0 ne može. S toga Likestin predviđa da će pružaoci usluga uvideti prednost uključivanja objektivnih vrednosti affiliate partnera na svoje platforme.
“Ja to zovem Affiliate Marketing 3.0, i on je već počeo da poprima svoje obrise.”
Ovaj model affiliate marketinga podrazumeva činjenicu da će korisnici na stranici provajdera moći da imaju objektivan uvid i dobiju savet o tome za šta da se odluče na platformi pružaoca usluga.
Likestin dodaje i da će zatvaranje jaza između affiliate-a injihovih partnera dovesti do toga da partneri omoguće plaćanje svojih proizvoida i usluga direktno na affiliate platformama.
“S obzirom na to da se affiliate marketing ubrzano razvija, teško je precizno odrediti koje će biti sledeće faze njegove evolucije. Međutim, jasno je da affiliate više nije samo posrednik, već i čvorište putem koga korisnici i partneri mogu da komuniciraju.”