Foto: Pexels/Photo by Matthias Zomer: https://www.pexels.com/photo/person-holding-a-stress-ball-339620/

Artritis i prirodna rešenja – život bez bolova

Bolni i osetljivi zglobovi, ukočenost i ograničeni pokreti – artritis može da bude veoma naporno stanje koje u velikoj meri otežava vašu svakodnevicu. Praćeno slabošću mišića, pa i crvenilom kože, ovo zapaljenje, nažalost, nije retka pojava. 

Kako se veliki broj ljudi širom sveta bori sa reumatidnim artritisom, sasvim je očekivano što možete pronaći mnogo saveta o ublažavanju bolova. Počev od raznih vežbica, preko medikamentne terapije do strategija za umanjenje stresa, preporuke se samo nižu. Postavlja se pitanje: koja metoda će funkcionisati za vas? 

Bez obzira na vaše stanje, biće vam lakše da izdržate bol ako se detaljnije informišete o vrsti artritisa od koje bolujete, kao i ako zajedno sa lekarom i članovima svoje porodice poradite na rešenjima. Naime, pored uobičajene medicinske nege i terapije postoje i neki prirodni lekovi koji mogu pomoći u ublažavanju bolova i ukočenosti od reumatoidnog artritisa. Mnogi od njih su jednostavni, poput upotrebe toplote i leda. Za druge, kao što je akupunktura, biće potrebno da se obratite profesionalcu. 

Ako želite da isprobate prirodne i domaće lekove, pitajte svog lekara šta bi vam najviše pomoglo i da li postoje neka ograničenja. Predlažemo nekoliko metoda koje biste mogli razmotriti. Pročitajte.

Dodaci ishrani kao način da se ublaži bol

Kao i kod većine patoloških stanja, namirnice koje unosimo u organizam mogu biti od presudnog značaja za lečenje ili barem ublažavanje tegoba. Poznato je, na primer, da orašasti plodovi i lisnato zeleno povrće pomažu kod simptoma reumatidnog artritisa. Na dugačkoj listi namirnica koje vredi imati u svakodnevnom jelovniku nalazi se riba, naročito vrste bogate omega-3 masnim kiselinama i vitaminom D poput lososa i tune. Zatim treba unositi maslinovo ulje, crni i beli luk, bobičasto voće, kao i zeleni čaj. Od začina je veoma korisna kurkuma, jer blokira proteine koji uzrokuju upalu i mogu ublažiti bol.

U konsultacijama sa lekarom možete da uvedete i odgovarajuće suplemente. Indijski jestivi tamjan pomaže kod reumatidnog artitisa i osteoartritisa, jer poseduje antiinflamantorna i sedativna svojstva. Ekstrakt tamjana može da smanji jutarnju ukočenost i ublaži smetnje pri kretanju, ali i da poboljša snagu i pokretljivost zglobova. Porazgovarajte sa stručnjakom o suplementaciji i odgovarajućem dijetetskom režimu.

Akupunktura – alternativna medicina koja daje rezultate

Kao tradicionalna metoda kineske medicine, akupunktura je jedan od najstarijih prirodnih lekova protiv bolova. Koristi super-fine, tanke iglice da stimuliše energiju duž puteva u vašem telu koji se nazivaju meridijani. Cilj je da se ispravi neravnoteža energije ili či. Premda nema mnogo naučnih dokaza ni sprovedenih istraživanja koja dovode akupunkturu u vezu sa artritisom, izvesno je da ovaj tretman snižava nivoe hemikalija u telu koje izazivaju upalu. Takođe, pomaže kod hroničnog bola, posebno kod bolova u leđima, a može pomoći i kod osteoartritisa.

 Pošto akupunktura uključuje igle koje moraju biti čiste i pravilno postavljene, zamolite svog reumatologa da preporuči praktičara koji je specijalizovan za rad sa osobama koje pate od artiritisa.

Masaža – delotovorna kod ublažvanja bolova

Hiljadama godina stara metoda, masaža i u savremenom dobu pokazuje da ima efekta kod ublažavanja bolova. Postoji mnogo različitih tipova masaža, pa je poželjno da porazgovarate sa svojim reumatologom pre nego što isprobate bilo koji tretman. Raspitajte se dobro da li postoje terapeuti koji već imaju iskustva sa masiranjem osoba sa artiritisom. Obavezno pre masaže porazgovarajte sa fizioterapeutom o kritičnim i posebno bolnim tačkama na telu i prepustite se rukama koje znaju šta rade.

Vežbanje – kretanje kao put do života bez bola

Kada bolujete od artritisa svaki pokret može biti bolan i težak. Možda nećete želeti da se istežete, radite vežbe, pa čak ni da šetate zbog tegoba koje osećate, ali kretanje je zapravo dobro za vas. Sasvim sigurno neće pogoršati vaš artiritis, a moglo bi da smanji oticanje zglobova i da pomogne da bolovi uminu.

Pre nego što odlučite da idete u teretanu ili da samostalno vežbate, porazgovarajte se reumatologom ili fizioterapeutom tako da zajedno napravite odgvarajući program vežbanja. Verovatno da će vam preporučiti aktivnosti poput aerobika, šetnje i plivanja, ali i trening snage, kako biste održali mišiće oko zglobova jakim. Moguće je da će u plan vežbanja biti uključeni i različiti setovi vežbi za ravnotežu, koje pomažu da izbegnete posrtanje i padove.

Toplota i hladnoća – tretman koji ima brojne prednosti za RA

Mnogi lekari preporučuju toplotne i hladne tretmane za ublažavanje simptoma reumatoidnog artritisa (RA). Izlaganje hladnoći može da smanji oticanje i upalu zglobova, na primer. Dovoljno je da držite hladan oblog (paket leda može da posluži) nekih 15 minuta, a onda da napravite pauzu od pola sata i ponovite. 

Toplota, s druge strane, opušta mišiće i podstiče protok krvi. Možete koristiti topao vlažan peškir ili vruć tuš. Nemojte preterivati, voda i obloga ne treba da budu vreli tako da vam koža gori. Topla kupka je takođe dobar način da se ukočeni mišići opuste. (Ako imate srčanih problema, povišen krvni pritisak ili ste u drugom stanju, nemojte ići u vruće kupatilo ili saunu).

Kreme, gelovi i flasteri – za blaže bolove

Reumatolog može preporučiti i upotrebu različitih gelova i krema za (samo)masažu. Iako mislite da trljanje bolnih mesta neće dati rezultate, većina ovih preparata sadrži sastojke sa antiupalnim svojstvima. Bolovi će biti slabijeg intenziteta ako dosledno koristite gel ili kremu koju vam je savetovao lekar, fizioterapeut ili farmaceut.

Meditacija i vizuelizacija – fokus na disanje umesto na bol

Meditacija je drevna tehnika, koja može biti poprilično jednostavna ako se fokusirate na svoje disanje i samo koncentrišete na svaki svoj udah i izdah. Nije potrebno da imate određena duhovna uverenja, niti da budete super-mirni. Zapravo, svako može da se okuša u meditiranju, a svega nekoliko minuta dnevno provedenih u meditaciji može napraviti značajnu razliku i ublažiti bolove. U početku će vam možda misli

lutati, i imaćete osećaj da ne radite kako treba. Sve je u redu, samo vratite pažnju na svoj dah ili bilo šta na šta odlučite da se fokusirate. 

Na sličan način u smanjenju stresa i bola može da vam pomogne i tehnika vizuelizacije. U pitanju je jednostavna vežba. Sve što treba da uradite jeste da zatvorite oči, dišete duboko i zamislite sebe na nekom tihom, mirnom mestu. Za neke ljude to će biti ogromna šuma, za druge divlja plaža nestvarne lepote – sami birate svoje “srećno mesto” na kom nema teškog osećaja i bolova u zglobovima i mišićima.

Naravno, svaka od pomenutih strategija neće jednako dati rezultate i biti delotvorna. Ključno je da date šansu svakom tretmanu, budete dosledni, vežbate i zamenite svoje nezdrave navike zdravim. Neka svaku promenu prati pametno i pažljivo kreiranje jelovnika. Dijetetski suplementi su korisni, jer mogu poboljšati opšte zdravlje i povećati energetski nivo organizma. Ako niste spremni za ozbiljnije treninge, počnite sa šetnjama, jogom i meditacijom. Vremenom, uz kombinaciju prirodnih lekova i tretmana sa odgovarajućim lekovima koje vam je pripisao lekar, život sa artritisom može biti mnogo lakši.  

Takođe pročitajte

7 saveta za zdraviji život u čast Svetskom danu zdravlja

Svetski dan zdravlja, koji se svake godine obeležava 7. aprila, predstavlja značajan datum u globalnom …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.