nedelja , 20 juna 2021
Ilustracija

8 saveta za pokretanje sopstvenog biznisa

Postupak pokretanja sopstvenog biznisa se najčešće uči u hodu. Međutim, da bi on bio što uspešniji, najbolje je da sve dobre odluke donesete na samom početku ovog procesa.

Preduzetništvo podrazumeva dosta truda i rada, ali nemojte da dozvolite da vas količina dokumentacije, zakonske regulative i sama logistika postupka obeshrabre.

Pre nego što započnete posao neophodno je naučiti kako da ga uspešno pokrenete sa nulte tačke, a mi vam nudimo nekoliko saveta u nadi da ćemo vam olakšati ceo proces.

Ulažite u marketing od samog starta

Kada započinjete samostalni posao od velike važnosti je da postavite realna očekivanja kako ne biste bili razočarani sporim napretkom nakon prvih nekoliko meseci. To vreme tokom početne faze posvetite marketingu i reklamiranju vašeg posla kako biste privukli kupce i klijente.

Iako digitalni marketing doživljava veliki uspon, nemojte zapostaviti metode tradicionalnog marketinga, čiji su pojedini segmenti i dan danas ostali nepogrešivi. Tu pre svega spadaju štampani promo materijali. Štampa na majicama, upaljačima, hemijskim olovkama, razni rokovnici za promociju vaše firme i brojni drugim materijali pogodni za print, doprineće prepoznatljivosti brenda.

Budite hrabri

Velika većina ljudi u našoj zemlji želi da ima svoj biznis, ali to nikada neće učiniti. Opterećeni su strahom od neuspeha i konstantno traže nove izgovore – novac, odgovornost i vreme.

Biti šef u svojoj firmi je podrazumeva puno stresta zbog velike odgovornosti. U većini slučajeva kod vlasnika novih preduzeća preovladava strah jer nemaju veru u svoje šanse za uspeh. Ipak, briga kada se upuštamo u nešto novo i nepoznato je normalna i opravdana.

Međutim, izgovori vas samo usporavaju u postizanju ciljeva. Ako zaista želite da započnete sopstveni posao, morate da se pozabavite razlozima koji vas koče i da ih rešite i neutrališete. Zato, prvi korak ka uspehu jeste građenje samopouzdanja, izlazak iz svoje komfor zone i prihvatanje rizika.  Ne kaže se badava ”Ko riskira – profitira!”.

Istražite tržište

Pre nego što započnete sa pisanjem biznis plana i krenete sa procesom otvaranja firme, raspitajte se da li zaista postoji tržište za to što želite da prodate, bilo da su u pitanja roba ili usluge. Jedna od najvećih grešaka koje preduzetnici početnici prave je pretpostavka da će mnogi ljudi želeti određeni proizvod ili uslugu jer se njima dopadaju ideje ili poznaju nekoliko osoba koje bi to isto kupile.

Da biste smanjili rizik od gubitka prvo istražite ideju. Razgovarajte sa stvarnim potencijalnim klijentima (koji nisu porodica ili prijatelji) da biste saznali da li je ono što želite da prodate nešto što bi oni hteli da kupe i ako jeste, koliko bi oni platili za takav proizvod ili uslugu.

Ne zanemarujte savete stručnjaka i eksperata za preduzetništvo. Oni iz prve ruke znaju kako razviti posao od nule. U svakom slučaju, dobar preduzetnik uči na svojim i tuđim greškama, pa zapisujte podatke iz svih mogućih izvora kako bi što bolje razvio biznis.

Upoznajte konkurenciju

Bez obzira kojom vrstom posla se bavite, imaćete konkurenciju. Stoga, nije dovoljno da samo ispitate tržište, već morate da upoznate i ljude koji se bave istom delatnošću.

Istraživanje konkurencije je proces koji se radi kontinuirano, ne samo kada započinjete novi posao. Ovo je važan deo analize pre otvaranja sopstvene firme jer – ako nema konkurenata, vrlo je verovatno da nema tržišta na strani ponude. To, međutim, ne znači da nema potražnje.

Sa druge strane, ako u vašoj niši postoji mnogo konkurentskih preduzeća, to je često znak da je tržište prebukirano, da postoji potražnja za određenim dobrima ili uslugama, ali takođe i da će biti potrebno da ponudite nešto malo drugačije i ogriginalnije u odnosu na konkurenciju, kako biste privukli pažnju kupaca.

Napišite biznis plan!

Iako vam nije potreban biznis plan da biste samostalno pokrenuli i vodili posao ili ako nećete tražiti zajam ili investitore, preporučljivo je da ga u svakom slučaju napravite. Pokretanje ili vođenje posla bez poslovnog plana je slično nekom besciljnom lutanju bez krajnje destinacije.
Poslovni plan je važan jer vas primorava da obratite pažnju na sve aspekte poslovanja koji ne podrazumevaju samo pokretanje preduzeća, već ga čine profitabilnim. Ako ćete tražiti bankarski zajam ili subvencije i podršku za svoje poslovanje, biće vam potreban poslovni plan koji će ubediti ljude od kojih tražite podršku da obezbede finansijska sredstva.

Čak i ako vam subvencije nisu potrebne, pisanje plana čini vas fokusiranim na detalje kao što su poslovna struktura, marketing, konkurencija, budžet, marže i finansiranje. Pomaže vam da postavite specifične ciljeve i donosite realne i utemeljene odluke kako biste postigli pozitivne rezultate.

Najbolji način da ostanete na pravom putu je ako imate pisani plan sa predviđenim rezultatima i ličnim ciljevima koje ćete težiti da ostvarite.

Izračunajte svoj budžet

Kada počnete da razvijate svoju poslovnu ideju, izračunajte koliko će vas to koštati. Moraćete da saberete sve poslovne troškove potrebne za pokretanje i rad. Neki troškovi koje treba imati na umu uključuju vašu lokaciju i kiriju, zalihe, marketing i samu proizvodnju.

Mnoge nove kompanije propadaju jer ostaju bez novca pre nego što bilo šta zarade. Iz tog razloga nije loša ideja da precenite i znatno povećate iznos početnog kapitala koji vam je potreban, jer može proći neko vreme pre nego što posao počne da donosi pravi profit. Mnogo odluka ćete donositi u hodu, a poznavanje budžeta pomoći će vam da smanjite rizik.

Potražite načine da smanjite troškove gde god možete. Koristite isplative alatke poput marketinga putem e-pošte i marketinga na društvenim mrežama za privlačenje kupaca, ali i tradicionalne metode oglašavanja koje neće škoditi vašem budžetu.

Upoznajte se sa zakonskim regulativama u zemlji

Ovaj deo posla je možda najmanje zabavan, ali pravila su pravila. Ako se ne budete pridržavali državnih propisa, mogli biste se suočiti sa strogim kaznama. U svakom aspektu poslovanja morate poštovati zakon. Morate da registrujete preduzeće, da vodite računa o poreskim obavezama i poštujete sva ljudskih prava prilikom zapošljavanja novih radnika.

S obzirom na to da je svaka industrija specifična, najbolje je da se konsultujete sa pravnikom i računovođom kako biste dobili sve sugestije pre nego što pokrenete posao. Ulaganje vremena i novca unapred za pravni savet može vas spasiti velikih problema.

Najbitnije je da volite ono što radite

Osnivanje preduzeća može biti jako iscrpljujuće, toliko da će vam se činiti da nema dovoljno sati u danu kako biste sve postigli. Sam posao će biti duplo teži ukoliko nemate motivaciju i ne volite to što radite. U takvim trenucima se setite zašto ste se uopšte odlučili na to da pokrenete svoj biznis.

Kada nešto volite da radite, stalno ćete nadograđivati to znanje novim, što je od velike važnosti za preduzetništvo. Ono što je sada isplativo, neće nužno biti profitabilno sledeće godine ili za deset godina. Dakle, ne dozvolite da upadnete u kolotečinu i radite stvari uvek na isti način. S vremena na vreme se zapitajte da li postoje noviji ili bolji načini za plasiranje vaših proizvoda i usluga? Da li kupci traže nešto što ne nudite?

Unapređujte svoj biznis tako što ćete pratiti tržište, usvajati nova znanja i nemojte se plašiti da ponekad rizikujete.

Takođe pročitajte

EIB investira u bezbedniji vazdušni saobraćaj

Evropska investiciona banka (EIB) odobrila je Kontroli letenja Srbije i Crne Gore SMATSA d.o.o. (SMATSA), …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.