“Estetska simbioza visokog i popularnog” naziv je predavanja prof. dr Nikola Božilović koje će biti održano sutra, 16. marta u 19 sati u Maloj sali Niškog kulturnog centra.
Popularna kultura perioda globalizacije izbrisala je strogu demarkacionu liniju između visoke kulture i oblika popularnog umetničkog izraza i time obeležila aktuelni civilizacijski trend. Ulaskom popularne umetnosti u „zabran“ visoke umetnosti nagoveštena je posmoderna epoha i uvođenje umetnosti u svakodnevni život.
Autor postulira tezu da popularna kultura nije uniformni fenomen već polje koje predstavlja refleksiju sveta na kome se ukrštaju najrazličitija značenja. Osim osvrta na istorijske i društvene uslove nastanka i razvoja popularne kulture, posebna pažnja biće posvećena estetici i komunikaciji popularne umetnosti i njenim raznovrsnim značenjima. Želi se pokazati da tendencija savremene umetnosti ide ka popularizaciji estetskog izraza, kao i to da popularne forme mogu da imaju vrlo ozbiljne i angažovane pristupe. Pored filma, „lake“ književnosti, pop i rok muzike, grafita i stripa, autor smatra da atribute popularnog u širem smislu zaslužuju i umetničke vrste iz estetskog korpusa pop-arta, hepeninga ili performansa.
Nikola Božilović, redovni profesor Filozofskog fakulteta u Nišu – Departman za sociologiju, na predmetima Sociologija kulture i Sociokulturna antropologija. Na master studijama predaje predmete Kultura i društvo i Pop i rok kultura, a na doktorskim Sociologiju kulture.
Božilović drži nastavu i na dva izborna predmeta: Sociologija filmske komunikacije i Kič kultura.
Član je Srpskog sociološkog društva.
Od 2005. do 2010. bio je glavni i odgovorni urednik časopisa FactaUniversitatis (serija Philosophy, Sociology, Psihology and History).
Član uredništva naučnog časopisa European Journal of Social Behaviour (EJSB), Panteion University, Athens, Greece. Autor više desetina radova u renomiranim časopisima u zemlji i inostranstvu.
Božilović je publikovao knjige (udžbenik, monografije, studije) pod naslovima:
Sociologija i kultura (1985), Filmska komunikacija (1996), Sociologija kulture: prolegomena (1998), Odiseja filma (2000), Kič: studija o čoveku i pseudokulturi (2002), Rok kultura (2004), Kič kultura (2006), Kultura i identiteti na Balkanu (2007), Umetnost, kreacija, komunikacija (2008), Izvan glavnoga toka: sociologija muzičkih potkultura (2009), Sva lica kulture (2010), Kulturno klatno (2014), Ogledi o popularnom (2016).
Njegova studija o kiču prevedena je na slovački jezik pod naslovom Gýčová kultúra (2014) i objavljena u Bratislavi, u izdanju Malé centrum-a.