Identitet socijalnih i domskih pedagoga iz pera dr Marije Ranđelović

Za svoju četvrtu knjigu na temu obrazovne politike autorka dr Marija Ranđelović kaže da predstavlja vrlo sistematizovan skup znanja iz ove oblasti i dovoljan izvor za polaganje stručnog ispita i dobijanje licence. „Ko ovo nauči, sigurna sam da ne može da “padne“ na ispitu za licencu, kaže autorka.

I pored velikog broja socijalnih i domskih ustanova u Srbiji malo pažnje se u okviru stručne literature posvećuje statusnoj problematici i identitetu ove profesije i zato je velika pažnju struke privukla knjiga „Profesionalni identitet socijalnih i domskih pedagoga“ u izdanju NKC

DR MARIJA RANDJELOVIC VELIKO INTERESOVANJEKnjiga je jedinstvena po tome, da se i pored velikog broja ustanova ovog tipa u Srbiji, koje su nužne i korisne i imaju posebno mesto u sistemu obrazovanja i vaspitanja u Srbiji, malo pažnje u okviru stručne literature posvećuje statusnoj problematici i identitetu ove profesije. Zbog toga, iako je u svetu drugačije, u Srbiji nije u potpunosti definisan njen osnov i granice delovanja, kao ni formalna pozicija i pravni položaj. Autorka je i doktorila na temu obrazovne politike u Srbiji u 21.veku. Ovo je njena četvrta knjiga a ima iza sebe više od sto samostalnih tribina i akreditovanih seminara.

„U knjizi je upravo reč o pravnom položaju socijalnopedagoške i domske profesije, koji je uslovljen političkim i pravnim, pa i širim odnosom društva prema deci i mladima u najširem smislu, a onda i deci i mladima sa poremećajima u ponašanju, sa dodatnom specifičnošću da su na smeštaju u okviru različitih institucija, odnosno domova. Recenzenti knjige su dr Goran Petković i dr Ivajlo Ilijev, neuropsihijatar, upravo zbog dugogodišnjeg iskustva u ovoj oblasti, jer je početak ovog veka, prepoznatljiv po izrazitom jačanju opšte društvene svesti o potrebi dosledne afirmacije prava svih vulnerabilnih društvenih grupa, među kojima su, i pre svih, deca i mladi, čija psihosocijalna obeležja, bez odgovarajućih stručnih intervencija, povećavaju rizik socijalne isključenosti i devijantnog i delinkventnog ponašanja, kaže autorka koja je posebnu pažnju posvetila  vaspitačima i njihovim pedagoškim osobinama i vaspitnom radu, koji je zajednički rad i nosi društvenu i pedagošku odgovornost.

dr marija randjelovic potpisivanje knjige„Od načina rada rada vaspitača, zavisi efikasnost vaspitnog delovanja, a ona se posmatra i sa aspekta pedagoške i sa aspekta psihološke osnove. U knjizi se, pored ostalog, posebna pažnja posvećuje, klasifikacijama i nivoima poremećaja u ponašanju, dece školskog uzrasta, od tzv. “nedisciplinovanog ponašanja“,  do teške etiologije, koja se odnosi na devijantna ponašanja, koja imaju obeležja asocijalnog i autoagresivnog, zbog delovanja negativnih etioloških elemenata i jačine intenziteta, kaže dr Marija Ranđelović koja ima višegodišnje iskustvo u rukovođenju niškim Domom učenika.

„Takođem u knjizi se govori s i o tipologiji rizičnosti dece, koje su neophodne da bismo lakše ocenili težinu slučaja sa aspekta intenziteta i trajanja pedagoških intervencija, nužnih za socijalizaciju ličnosti. Pored temeljne obrade domskog kurikuluma, pedagoške futurologije, u knjizi se velika pažnja posvećuje vrednosnim komponentama socijalnopedagoškog poziva, kompetencijama, socijalnopedagoškim intervencijama institucijskom odnosu i praktičnim ograničenjima, kao i pripravničkom stažu, stručnom ispitu i stručnom usavršavanju u ovoj oblasti, kaže autorka i dodaje :

„Uloga obrazovanja je sve složenija i nužno je poznavati sisteme pedagoških pojava, pristupa, koncepcija, teorija i postulata prakse i standarda koji su naučno i iskustveno verifikovani. Nema novih pedagoških horizonata bez novog pedagoškog mišljenja, koji se odlikuju kreativnim pedagoškim idejama i stavovima u pedagoškoj praksi, kroz ostvarivanje proceduralnih i interpersonalnih funkcija domskih i socijalnih pedagoga. U Srbiji još uvek, tako reći, se ne prepoznaje ovako definisano zanimanje, iako postoji više od 100 ovakvih institucija različite namene već se izjednačava sa opštom definicijom “prosvetnog radnika“, medju kojima je i mnogo onih koji se kroz institucionalno obrazovanje nisu susretali ni sa opštim predmetom pedagoško-psihološkog delokruga, a kamoli onim koji su pomenuti u ovoj studiji i neophodni su u njihovom obrazovanju, kako bi se prevazišli šabloni, rutina, improvizacija, pedagoški diletantizam, koji nisu pedagoški celishodni.

Takođe pročitajte

Podržite oslikavanje murala u čast poznatom novinaru Miloradu Doderoviću

Lokalna Fondacija Niš vas poziva da se pridružite kampanji prikupljanja sredstava za oslikavanje murala sa …

2 komentari

  1. Gde se moze kupiti knjiga?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.